Pedagogiskt ledarskap för vuxenutbildningsrektorer - skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, 7.5 hp
Karlstads universitet har de särskilda upptagningsområdena Värmland och Mälardalen.
Målgrupp
Två krav ska vara uppfyllda för att få delta i fortbildningen:
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har tillgodoräknats eller rektorsutbildning via ett lärosäte.
- Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan gå fortbildningen i mån av plats. En sådan tjänst behöver inneha mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten.
Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Staten betalar universitetens kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur, resor samt kostnaderna för internat- och seminariedagar.
Kompetensutveckling är en viktig del av arbetet, cirka 15 procent av hel arbetstid krävs för att genomföra utbildningen under 1 år.
Anmälan
Det är huvudmannen som anmäler sina skolledare via ett formulär på skolverket.se. Inför hösten pågår ordinarie anmälningsperiod 15 mars till 15 april.
Innehåll
Kursen syftar till att utgå ifrån de verksamhetsspecifika juridiska dilemman vuxenutbildningsrektorer utmanas av i sin yrkespraktik, som de själva identifierar och avser att systematiskt utveckla i egen verksamhet under kursens genomförande. Identifierade problem kopplas till styrdokument och skoljuridikens texter för tolkning och fördjupad förståelse av handlingsutrymme.
Kursen är uppbyggd som aktionsforskningsstudie som syftar till att utveckla vuxenutbildningsrektorers systematiska kvalitetsarbete genom ett vetenskapligt förhållningssätt till sina verksamheters skolutveckling. Deltagarna undersöker, planerar och genomför aktioner i den verksamhet de ansvarar för, samtidigt som de prövar och analyserar sitt egna ledarskap med stöd av forskning och beprövad erfarenhet. Eftersom aktionsforskningsansatsen i kursen har ett emancipatoriskt syfte som avser stärka deltagarnas pedagogiska ledarskap, ska deltagarnas aktionsforskning genomföras tillsammans med berörda lärare, elever och/eller kollegor, som de själva ska leda.
Aktionsforskningsansatsens processer stöds genom handledning av utbildningsledning och genom forskarteam bestående av kursdeltagarna. Eftersom vuxenutbildningen i så hög grad saknar egen forskningsgrund eller systematiserad beprövad erfarenhet, ska resultatet av deltagarnas aktionsforskning redovisas i populärvetenskaplig artikelform, potentiellt för vidare spridning inom vuxenutbildningen i Sverige. Vidare ska dessa artiklar muntligt presenteras av författarna i form av videoinspelning.
Undervisningen omfattar skoljuridiska perspektiv på deltagarnas upplevde dilemman i praktiken, praktikteorier, perspektiv på aktionsforskning samt exempel på forsknings- och analysmetoder som är särskilt lämpliga vid praktiknära studier. Det pedagogiska ledarskapet problematiseras med syfte att stärka deltagarnas förmåga att driva vuxenutbildningens utveckling och kvalitet utifrån lagkrav.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren ha fördjupat sina kunskaper om det juridiska utrymmet inom vilket vuxenutbildningens specifika utmaningar uppstår, och kunna tillämpa dessa kunskaper för att leda och utveckla systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund i kollegiala medskapande processer. Detta innebär att deltagare efter avslutad kurs ska kunna;
- Tolka och förstå styrdokument som reglerar vuxenutbildningens verksamhet, och omsätta denna förståelse i yrkespraktisk verksamhetsutveckling,
- redogöra för innebörden i, reflektera över praktikteorier och aktionsforskning som grund för systematisk, långsiktig och hållbar skolutveckling,
- identifiera och formulera undersökningsbara forsknings- och utvecklingsfrågor kring problem och utvecklingsområden med relevans för egna vuxenutbildningsverksamhetens utveckling och elevernas resultat, i den verksamhet som rektor ansvarar för,
- planera, organisera och genomförande deltagande aktionsforskning tillsammans med berörda lärare, elever och/eller kollegor, analysera och värdera resultat i relation till utbildningens mål, förutsättningar och behov,
- kritiskt granska och värdera sin egna yrkespraktik utifrån skollagens krav på ledarskapets ansvar för systematiskt kvalitetsarbete och utbildningens utveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och i relation till relevant teoribildning,
- kommunicera och redovisa aktionsforskningens process och resultat från egen vuxenutbildningsenhet i populärvetenskaplig form
Examination
Kursens samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift som innebär att deltagarna individuellt skriver en populärvetenskaplig text utformad som ett kapitel i en antologi. Vidare skall en individuell muntlig redovisning av deltagarens aktionsforskning genomföras i form av en videoinspelning.
Om deltagaren har ett beslut från Karlstads universitet om särskilt stöd på grund av dokumenterad funktionsnedsättning har examinator rätt att ge deltagaren en anpassad examination eller låta deltagaren genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Genomförande
Kursen genomförs med fysiska träffar i uppstart och avslutning och däremellan genomförs digitala närträffar samt grupphandledning via Zoom.
- Datum kommer