Nätverk: Att kvalificera rektors yrkeskunnande genom professionsutvecklande handledning
Innehåll
Ett sätt att fördjupa och utveckla sitt yrkeskunnande som rektor är att delta i en professionshandledningsgrupp.
Fokus är att tillsammans med övriga deltagare och handledaren utveckla ett reflekterande förhållningssätt, där generell kunskap och unika praktiska exempel möts och bryts mot varandra.
Vi har erfarit att deltagande i professionshandledning bidrar till att utveckla yrkeskunnandet, öka reflektionsförmågan samt förmågan att lyssna såväl utåt som inåt. Mötet med andras erfarenheter kan ses som själva nyckeln till en fördjupad självförståelse och samtidigt bidra till ett kollektivt lärande i och genom gruppen.
Målgrupp
Skolledare som genomgått Rektorsprogrammet.
Karlstads universitet har ett uppdrag att anordna nätverket i Värmland och Mälardalen och nätverket är beroende av att få tillräckligt många deltagare för att kunna starta.
Genomförande - datum kommer
En handledningsgrupp utgörs av sex till åtta personer samt en handledare. Varje grupp träffas fem heldagar (kl. 10:00-16:00) under ett år.
Vi erbjuder två olika handledningsmodeller. Du kan antingen välja att delta i handledning enligt den modell som används i Karlstads universitets rektorsprogram; "den dialogiska reflektionsmodellen”. Eller så väljer du att delta i ”Det narrativa dialogseminariet”, som är en handledningsform som jobbar direkt mot en utveckling av ditt professionella omdöme. Denna form jobbar med ett utforskande av personliga värden, impulser från litterära texter mm. samt med olika former för reflekterande processer, coaching och samtal.
Datum 2024/2025 (vi återkommer med datum)
- DDMM
- DDMM
- DDMM
- DDMM
- DDMM