Vår forskning inom Rektorsutbildningen
Vid Karlstads universitet har vi samlad kompetens och forskning inom en rad områden med betydelse för skola, skolutveckling och skolledarskap. Med de forsknings- och utvecklingsprojekt som bedrivs vill vi stärka en skola på vetenskaplig grund. Det innebär en satsning på praktikutvecklande forskning där forskare och praktiker samverkar för ett systematiskt och vetenskapligt kunskapande. Målet är en praktikutvecklande forskning och en forskningsbaserad praktikutveckling. Forskning och utvecklingsarbete kan således förenas till en helhet, trots deras olika syften, som en strategi i arbetet med att stärka skolans vetenskaplighet.
Forskning om skolors arbete med att förbättra sin verksamhet har traditionellt bildat en stark forskningsmiljö på Karlstads universitet. Inom Rektorsutbildningen arbetar vi för att bibehålla och utveckla denna forskningsmiljö. Flera projekt bygger på samarbeten mellan forskare och praktiker med stöd i aktionsforskning. Andra projekt tar sin utgångspunkt i en analys av skolors förbättringskapacitet. En viktig ambition är att lägga ett etiskt perspektiv på det som studeras.