Seminariedagar Fritidshemspedagogik 2016-2017
Seminariedag 1
2016-05-12
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Pedagogik och omsorg i fritidspedagogers uppdrag och praktiska arbete
Pedagogik och omsorg i fritidspedagogers uppdrag och praktiska arbete
Föreläsningen utgår från en vetenskaplig studie, vars syfte var att undersöka hur fritidspedagoger förstår och tolkar omsorgsaspekten i sitt uppdrag och arbete, samt vilka konsekvenser detta kan få för de barn som deltar i verksamheten. En förhoppning är att föreläsningen ska bidra till reflektion kring hur olika uppgifter i fritidspedagogers arbete beskrivs och värderas.
Föreläsare: Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Maria Hjalmarsson, lektor och docent i pedagogiskt arbete
UPPDRAG ATT ARBETA MED EFTER DAG 1
INFORMATION MAILAD TILL ALLA DELTAGARE 17 MAJ
ARTIKEL OMSORG I SVENSKA FRITIDSHEM, HJALMARSSON OCH LÖFDAHL
Seminariedag 2
2016-09-16
Värdepedagogik
Robert Thornberg, professor i pedagogik, Linköpings universitet
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Föresläsningen behandlar värdepedagogiska frågor, som omsorg, rättigheter, inflytande och ansvar, och hur dessa frågor tar sig uttryck och hanteras i pedagogisk verksamhet. Föreläsningen kommer att fokusera etiska synsätt, fostransstilar, demokrati och inflytande, vad forskning har att säga om kvalitén på lärar-elevrelationer och om det sociala klimatets betydelse.
Referenslitteratur: Johansson, E. & Thornberg, R. (2014). Värdepedagogik. Etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber.
UPPDRAG ATT ARBETA MED EFTER DAG 2
BILDER FRÅN DAG 2 (SE I HÖGERSPALTEN UNDER RUBRIK DOKUMENT)
Seminariedag 3
2016-10-18
Normaliseringsprocesser och -praktiker
Föreläsare: Eva Reimers, professor i pedagogiskt arbete, Linköpings universitet
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Fritidshem är platser som både blir till utifrån en rad olika normer och som upprepar, förmedlar och förändrar normer. Föreläsningen ger en teoretisk grund för att se och tolka hur normer är en ofrånkomlig del av verksamheten och vardagen i Fritidshemmen. Den ger en rad exempel på effekter av normerande praktiker. Målet är att skapa medvenhet om, och ge redskap för, ett normkritiskt perspektiv på verksamheten.
Referenslitteratur:
Martinsson, L. & Reimers, E. (2014). Skola i normer (2:a uppl.). Stockholm: Gleerups.
Elmeroth, E. (2013). Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete. Lund: Studentlitteratur.
UPPDRAG ATT ARBETA MED EFTER DAG 3
Seminariedag 4
2016-12-02
Institutionaliserad fritid - barns uppväxtvillkor. Olika perspektiv
Föreläsare: Anna-Lena Ljusberg, lektor i barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Föreläsningen handlar om hur vi ger mening till olika sammanhang utifrån våra föreställningar som vi skapat tillsammans med andra. Vi föds och växer upp i olika kulturella sammanhang, där vi skapar teorier om världen och människorna, om vad barn och barndom är och kan vara. Utifrån sådana teorier om barn och barndom är vi i ständigt lärande, i ständig förändring, vi har inte en färdig identitet. Om vi utgår ifrån att detta skulle kunna vara ett sätt att se på och ge mening till vår eget vardande, men även barn i fritidshem, blir det viktigt att reflektera runt de föreställningar vi är bärare av. Föreläsningen riktas mot barn i utsatta livssituationer.
Referenslitteratur: Skolverket. (2010). Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om lärande i förskolans och grundskolans tidigare år (kap 2 ”Perspektiv på barndom och barns villkor i relation till lärande”). Stockholm: Skolverket
UPPDRAG ATT ARBETA MED EFTER DAG 4
Seminariedag 5
2017-02-01
Barn med migrationsbakgrund på en mindre ort
Föreläsare: Birgitta Ljung Egeland, lektor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Vad innebär det att vara barn med migrationsbakgrund om man bor och går i skolan på en mindre ort? Vad och hur berättar barnen om sin vardag och sina sociala relationer i och utanför skolan? Om dessa frågor handlar den här föreläsningen och det specifika forskningsintresset är känsla av tillhörighet i och utanför skolan. Studien, som föreläsningen utgår ifrån, bygger på intervjuer med barn med migrationsbakgrund som bor och går i skolan på två mindre orter i Sverige. De har alla erfarenhet av att antingen de själva eller någon av deras föräldrar har brutit upp från det sammanhang där de tidigare levt. Barnen har därmed ofta erfarenhet av att tillhörighet blir något som utmanas. Under föreläsningen diskuteras hur känsla av tillhörighet formas i samspelet mellan migrationens villkor och villkor på den mindre orten. De flesta av barnen i studien har inte tillgång till fritidshemmets verksamhet, men i deras berättelser framträder tydligt en önskan om att få delta.
Referenslitteratur: Ljung Egeland, Birgitta.(2015). Berättelser om tillhörighet: om barn med migrationsbakgrund på en mindre ort. Karlstad University Studies 2015:31. Karlstad.
UPPGIFT ATT ARBETA MED EFTER DAG 5
Seminariedag 6
2017-03-15
Att arbeta mot mobbning och kränkande behandling
Föreläsare: Åsa Söderström, lektor i pedagogik, Karlstads universitet.
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Föreläsningen presenterar olika sätt att se på orsakerna till mobbning samt vad vi, genom forskning, vet om effektiva insatser i arbetet mot mobbning och kränkning.
Läshänvisning: Skolverket. (2015). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. Stockholm: Skolverket
Seminariedag 7
2017-04-07
Att tänka och göra lek på fritids
Föreläsare: Eva Kane, biträdande lektor i pedagogik med inriktning mot fritidshemmets pedagogik,
Högskolan i Jönköping
Tid: 08.30-11.30
Sal: Lagerlöfsalen, 1A305 Karlstads universitet
Arbetslagets inställning till lek får konsekvenser för fritidshemmets verksamhet. Både yrkeskunnandet och praktiken gynnas av ett gemensamt språk för leken. I de nya allmänna råden för fritidshem är leken framskriven som ett betydelsefullt inslag i verksamheten. Föreläsningen tar utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt med personal på fritidshem i Stockholm och i södra England som syftade till att ta reda på hur arbetslaget kan utveckla sin förmåga att ge utrymme för lek.
Läshänvisning: Kane, Eva. (2015). Playing practices in school-age childcare: An action research project in Sweden and England. Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Till läshänvisning