Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik 2016-17
Under utbildningen kommer elevers lärande att fokuseras. Målet är att utveckla kunskap om hur elever tänker kring frågor med naturvetenskapligt innehåll, hur man som lärare kan stödja elevers förståelse av detta och hur man kan utveckla ett undersökande arbetssätt och en interaktiv process till stöd i elevernas lärande
Under utbildningen kommer elevers lärande att fokuseras. Målet är att utveckla kunskap om hur elever tänker kring frågor med naturvetenskapligt innehåll, hur man som lärare kan stödja elevers förståelse av detta och hur man kan utveckla ett undersökande arbetssätt och en interaktiv process till stöd i elevernas lärande.
Utbildningen syftar till att lärare som undervisar i grundskolans år 7-9 och gymnasieskolan/komvux skall mötas, utbyta erfarenheter och ta del av forskning. Syftet är också att deltagande lärare ska få tillfälle att utveckla och fördjupa sin egen kunskap och förståelse för elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik.
Kompetensutvecklingen kommer att ha ett fokus på elevers lärande där målet blir att utveckla kunskap kring hur elever tänker kring frågor med naturvetenskapligt/tekniskt innehåll och hur man som lärare kan stödja och interagera med elever i lärprocessen. Deltagarnas reflektioner i lärgrupper kommer utgöra en viktig del av kompetensutvecklingen, exempelvis kring hur man som lärare kan bidra med relevans, helhet och sammanhang till sina elever. Seminariedagarna med inbjudna föreläsare kommer i huvudsak att ha ett didaktiskt innehåll inom ämnesområdena naturvetenskap och teknik.
Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik får stöd från Teknikerjakten, som är ett projekt med stöd från Ljungbergsfonden i syfte att öka unga människors intresse för teknik- och naturvetenskap.
Från varje kommun inbjuds:
‒ en eller flera rektorer som är ansvarig/a för satsningen
‒ en eller flera lärgrupper om cirka 7 deltagare/grupp. Grupper kan vara mindre.
‒ en lärledare per lärgrupp
Tidsplan och upplägg:
Kompetensutvecklingen startar den 10:e maj 2016 och pågår till april 2017. Vid sju tillfällen samlas lärarna till seminariedagar vid Karlstads universitet för att ta del av ny forskning. Efter varje seminariedag prövar läraren i den egna undervisningen, möter sina kollegor i lärgruppen där man samtalar om vad man är med om och hur man kan utveckla sitt arbete. Lärgrupperna leds av lärledare som ansvarig rektor i kommunen valt ut. Ansvarig rektor/er i kommunen har också särskilt ansvar för att stödja arbetet i den egna kommunen. Efter lärgruppsträffen kommer alla tillbaka till universitetet för en ny seminariedag. Lärledarna kommer förberedas för sitt uppdrag genom särskilda träffar vid Karlstads universitet.
Utbildningens upplägg i korthet:
– En seminariedag vid Karlstads universitet 10:e maj 2016
– Tre seminaridagar vid Karlstads universitet hösten 2016
– Tre seminariedagar vid Karlstads universitet våren 2017
– Lärträffar och aktiviteter tillsammans med kolleger i den egna kommunen
mellan seminariedagarna.
– 3-5 träffar under 2016-2017 vid Karlstads universitet för lärledare och rektorer
med ett första tillfälle under mars/april 2016
Projektledaren leder arbetet under året och är den som även samlar lärledare och rektorer till träffar för utbyte och successiv utvärdering.
Projektledare:
Daniel Olsson, doktorand i biologi vid Karlstads universitet och verksamhetsutvecklare vid barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun