Caroline Zathson och Louise Backman
Vi åkte till Indien, Varanasi för att göra vår två sista VFU-veckor som förskollärarstudenter. Med 16 dagar på plats fick vi uppleva en hel del av Varanasi. Varanasi är en stad med livlig, högljudd trafik och vänligt folk.
Många i närområdet känner till Ganga Mahal och att svenska studenter, lärare, forskare bor där. I närområdet finns allt man behöver på gångavstånd bankomat, cafeér och bra mat, kort väg till större shopping. Gagna Mahal ligger vid en stor ghat där många människor möts och det är alltid livligt runt omkring. På boendet och andra runt om är väldigt hjälpsamma.
Vår praktik gjorde vi på en liten skola med 30 elever i åldrarna 4-11 år (dock var aldrig alla där samtidigt under vår period). Skolan består av ett klassrum och en utegård. Ibland var det två lärare, ibland en. Skoltiden var förlagd till eftermiddagar och barnen var i skolan i två timmar. Som studenter kände vi oss väldigt välkomna både på boendet och i skolan. Läraren förväntade sig att vi var förberedda på att göra aktiviteter med barnen så efter första dagen förberedde vi olika lekar, memory osv. Det var uppskattat att vi hade lekar och förslag till aktiviteter att göra med barnen. Det är bra att förbereda lekar, sånger, ramsor och andra aktiviteter på engelska om man ska var där en kort period som vi. Under skoldagarna hjälpte vi till i klassrummet genom att göra uppgifter, stötta och rätta vilket mestadels fungerade bra då de flesta barn kunde engelska, de mindre barnen kunde endast några få ord engelska och pratade och läste annars hindu. De äldre barnen var hjälpsamma och stolta när de kunde hjälpa till att tolka mellan oss och de mindre barnen.
Vi gjorde lekar och spel av eget och enkelt material, så som memory, bowling av pet-flaskor och konstruktionsmaterial av skräp. Dessa aktiviteter gjorde vi utefter vad vi fått med oss under utbildningen och arbetet med vår svenska läroplan och grundläggande matematik, språk och teknik. Under de få timmar som skoldagen var så fick vi som studenter ta stort ansvar att planera och leda aktiviteter vilket gjorde att vår roll om pedagog blev prövad och på så vis stärktes vår roll som självständig pedagog. Det finns stora möjligheter att göra vad just du vill med barnen, läraren är väldigt positiv och öppen för förslag. Eftersom att åldersspannet på barnen är stort så ser vi att möjligheten finns att dela upp barnen och kunna rikta sig till den åldersgrupp som du studerar till att arbeta med. Lärarna förväntar sig inte att studenter ska observera hur det går till i deras skola utan att vi som studenter ska vara aktiva och undervisa. Det var en fantastisk upplevelse att göra vår alternativa vfu i Varanasi och även om det är en lång resa och det är intensiva veckor både innan, under och efter resan med allt som hör till, så rekommenderar vi alla som är intresserade att åka att verkligen åka!