Välkommen till Religionsvetenskap i Karlstad
Varje dag möter vi olika uttryck för religion. Det kan vara i nyheterna när rapporteringen handlar om olika konflikter i världen; i musiken eller konsten; i populärkulturella uttryck som dataspel, kläder, tatueringar, hår; som materiella manifestationer i landskapet eller staden där vi bor; i mötet med religiösa företrädare; eller i vardagliga handlingar som vad vi äter eller inte äter. Det är tydligt att religion kan användas som uttryck för både konflikt, försoning och gemenskap. Därför är det viktigt, relevant och intressant att studera religionsvetenskap.
Religionsvetenskap är ett akademiskt ämne som handlar om religiösa fenomen i historia och samtid. Ämnet har av tradition lyft fram både bredd och djup.
Religionsvetenskap har långa anor vid svenska universitet, där teologi har funnits som en del av professionsutbildningen till präst ända sedan universitetsstudier blev möjligt i Sverige sedan slutet av 1400-talet.
Idag ingår ämnet även i yrkesutbildningen till lärare, och det är inom lärarprogrammet som ämnet religionsvetenskap vid Karlstads universitet har sin största uppgift. Vi utbildar lärare för alla nivåer inom skolsystemet.
Hos oss går det även att läsa fristående kurser i religionsvetenskap, då med en profilering mot Sydasien. Termin tre kan förläggas till vårt studiecenter i Varanasi, Indien, där vi har långvariga upparbetade kontakter med såväl universitet som lokalsamhället. Vi erbjuder således en unik möjlighet att studera religion på plats i Indien.
Det finns även möjlighet att göra akademisk praktik under utbildningen.
Vad är då särskilt med religionsvetenskapen som ämne vid Karlstads universitet? Vår religionsvetenskapliga forskning har en stark betoning på samtida levd religion, samhällsrelevans och fältstudier – vi studerar religion både lokalt i Värmland, nationellt i Sverige och internationellt med särskilt fokus på Indien och Sydasien.
För att stärka forskningsanknytningen i utbildningen arbetar vi med olika former av studentbaserade forskningsprojekt.
Det övergripande syftet med religionsvetenskaplig utbildning är att utveckla en religionsvetenskaplig kompetens, eller en slags religiös läskunnighet som hjälper oss att förstå vår omvärld. För att nå dit, krävs gedigna ämneskunskaper i olika delämnen som tillsammans formar religionsvetenskap: religionshistoria, religionssociologi, religionspsykologi, kyrkohistoria, religionsfilosofi och etik, samt teoretiska ingångar för att kunna analysera religion i historia och samtid (som exempelvis materialitet, levd religion, populärkultur.) Det kräver även en träning i vetenskapliga metoder för att kunna undersöka och analysera religion. Därtill krävs även kunskaper om sekulär religionsdidaktik, som hjälper oss att analysera hur vi kan undervisa om religion men även hur vi kan engagera oss i viktiga samhällsfrågor om religion.
Religionsdidaktiken studerar hur religion lärs ut i olika sammanhang, och behöver grunda sig i gedigen kunskap om religion och i det metodologiska och teoretiska studiet av religion. Religiös socialisation och ideologisk transmission är viktiga, och normala, delar av sociala och kulturella processer som kan innefatta både unga och gamla. Lärandet innefattar förmedlande av idéer, föreställningar och praktiker som kan studeras ur olika perspektiv.
I ett europeiskt perspektiv är den svenska icke-konfessionella skolundervisningen tämligen unik. I många andra europeiska länder kan religionsundervisningen i skolorna vara ett ämne som religiösa företrädare har hand om och som innebär att barnen utbildas av företrädare från sin egen tro och tradition. Religionsundervisning bedrivs även inom religiösa traditioner och organisationer, och denna verksamhet är också intressant att studera både inom etablerade församlingar och mindre grupper.
Utöver att studera religiösa och sekulära utbildningsinstanser, kan religionsdidaktisk forskning även utveckla modeller och begrepp för att undervisa om religion inom såväl grund- och gymnasieskolan som inom högre utbildning.
Välkommen att läsa religionsvetenskap hos oss!