Ragnhild Sandberg Jurström
UNDERVISANDE ÄMNEN
Musikpedagogik, utbildningsvetenskapliga kurser
BIOGRAFI
Med en musiklärarexamen från Musikhögskolan Ingesund och en körpedagogexamen från Örebro musikhögskola har jag arbetat i cirka 20 år som musiklärare i kulturskola och på gymnasiets estetiska och andra program. I arbetsuppgifterna ingick undervisning i framförallt körsång, estetisk verksamhet, piano, vokalgrupper samt konst- och musikhistoria. Därefter gick jag en forskarutbildning i musikpedagogik på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, där jag skrev en avhandling om körledares kommunikation i kör. Efter min doktorsexamen anställdes jag på Musikhögskolan Ingesund som lektor i musikpedagogik. Under alla mina år som verksam lärare har jag varit körledare för ett antal körer, och jag leder fortfarande en kör som ger ett par större konserter varje år. Jag har också medverkat och medverkar fortfarande som pianist både vid en del av dessa körkonserter, men också i andra musikaliska sammanhang.
UNDERVISNING
På Musikhögskolan Ingesund undervisar jag i musiklärarprogrammets utbildningsvetenskapliga kurser, framförallt i kurser som belyser den lärande eleven, lärares ledarskap, betyg och bedömning samt vetenskapliga metoder och utvecklingsarbeten. Vidare handledare och examinerar jag självständiga arbeten på grund- och avancerad nivå. Jag är också kursledare för flera av de utbildningsvetenskapliga kurserna samt för kursen Självständigt arbete på avancerad nivå.
ÖVRIGA UPPGIFTER
Förutom att vara lärare är jag också programledare för kandidatprogrammet Konstnärlig kandidat musiker på Musikhögskolan Ingesund. Jag haft ansvar för och medverkat vid skrivandet av flera ansökningar om examensrätt, huvudområden och program, bland annat inför start av den konstnärliga kandidaten i musik. Vidare har jag varit ledamot av Lärarutbildningsnämnden på Karlstads universitet under åren 2013-2017.
FORSKNING
I min forskning har jag ägnat mig åt att studera vilka förutsättningar för lärande som skapas i musikundervisning och i andra musikaliska verksamheter. Här finns ett specifikt intresse för kroppsliga förutsättningar, kroppsligt lärande och kroppsliga gestaltningar i musik. Detta har studerats både i min avhandling om körledares kommunikation i kör och i musiklärarutbildningens sångundervisning i olika genrer. Jag har i dessa studier utgått från ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv samt använt videoinspelade lektioner eller repetitioner som datamaterial.
Vidare är jag intresserad av hur musikalisk kunskap värderas, bedöms och kommuniceras i olika musikaliska praktiker. Det treåriga forskningsprojektet om bedömning av färdighetsprov till musiklärarutbildningar är ett exempel på detta. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet, med start i januari 2018, i samarbete med Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt Linnéuniversitetet i Växjö. Syftet med projektet är att skapa kunskap om färdighetsprov i musik med avseende på provens bedömningsgrunder, legitimitet och kunskapssyn. Datamaterialet består dels av videoinspelade färdighetsprov på huvudinstrument, sång och spel samt ledarskap, dels av ljudinspelade fokusgruppsamtal, där videofilmer används som stimulusmaterial, med jurymedlemmar från fyra svenska musiklärarutbildningar. Även musikteoriprov granskas och diskuteras i fokusgrupper. Studien utgår från ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv med särskilt fokus på hur sökande genom användning av olika semiotiska resurser representerar och gestaltar sin förståelse för, förhållningssätt till och tolkning av musik samt hur jurymedlemmar bedömer dessa representationer. Begreppet diskurs används för att belysa hur bedömningskriterier, legitimeringar och urval relateras till dominerande synsätt gällande kulturella och musikaliska konventioner formade i olika musikutbildningar. Av särskilt intresse är också att titta på dessa prov utifrån begrepp som transparens och breddad rekrytering.
I ett ytterligare forskningsprojekt är syftet att bidra med kunskap om musiklärarutbildningars formativa bedömningspraktiker med avseende på återkoppling, interaktion och kunskapssyn i dessa praktiker. Det innebär att utforska vilka representationer för kvalitet och kunnande som konstrueras vid lärares och studenters återkoppling, hur återkoppling sker och vilken funktion den har, hur ställningstaganden i samband med formativa bedömningar i musik argumenteras för samt vilka förhållningssätt gällande kvalitet och kunnande som verkar styrande på återkopplingen. Frågeställningarna besvaras genom analyser av videodokumenterade enskilda instrumentallektioner, stimulated-recall-samtal med videofilmerna som stimulusmaterial samt fokusgruppsamtal med lärare och studenter. Studien utgår från ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv med fokus på hur lärare och studenter genom användning av olika semiotiska resurser representerar och gestaltar sina förståelser för, förhållningssätt till och tolkning av återkopplande situationer i enskild instrumentalundervisning.
PUBLIKATIONER
Sandberg-Jurström, R. & Lindgren, M. (2022). Mapping the applicants’ learnability: a discourse analysis of assessors’ talk of admission tests for Swedish specialist music teacher education. Music Education Research. Published on-line 18 July 2022. https://doi.org/10.1080/14613808.2022.2098263
Sandberg-Jurström, R. (2022). Creating space for reflections. Meaning-making feedback in instrumental/vocal lessons. Frontiers in Education, Teacher education, 7:842337. Published on-line 14 April 2022. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.842337/full
Lindgren, M., Sandberg-Jurström, R., & Zandén, O. (2021). Care as technology for exclusion. Power operating in jurors’ talk about admission tests to Swedish music teacher education. Nordic Research in Music Education, vol 2, issue 2.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M., & Zandén, O. (2021). Musical skills, or attitude and dress style? Meaning making when assessing admission tests for Swedish specialist music teacher education. Research studies in Music education, on-line publication. https://doi.org/10.1177/1321103X20981774
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M., & Zandén, O. (2021). A Mozart Concert or Three Simple Chords? Limits for Approval in Admission Tests for Swedish Specialist Music Teacher Education. In E. Angelo, J. Knigge, M. Saether & W. Waagen (Eds.) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research (p. 19-40). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.119.ch1
Sandberg-Jurström, R. (2017). Kroppsliga uttryck vid sång på en melodifestival. I A. Houmann, K. Johansson & E. Saether (Red.), The soundtrack of your life – en festskrift till Göran Folkestad. Lund: Lunds universitet.
Sandberg-Jurström, R. (2016). Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning. Nordic research in Music Education, Yearbook 17, 167–196.
Sandberg-Jurström, R. (2015). Kroppen som åskådliggörare av musikalisk mening. I P-H. Holgersson & J-O. Gullö (Red.), Research on Knowledge Formation in and through music. Stockholm: KMH-förlaget.
Sandberg Jurström, R. (2011). Musikaliskt lärande och musicerande i ett multimodalt, socialsemiotiskt och designteoretiskt perspektiv. In M. Lindgren; A. Frisk; I. Henningsson & J. Öberg (Red.) Musik och kunskapsbildning. En festskrift till Bengt Olsson. Göteborg: Art Monitor, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.
Sandberg Jurström, R. (2011). A multimodal model for musical meaning-making – design for learning in choir. Design for learning. 4(1), 8-21.
Sandberg Jurström, R. (2010). Shaping musical performances. A social semiotic study of choir conductors´ multimodal communication in choir. In U. Geisler & K. Johansson (Eds.) Choir in Focus 2010. Göteborg: Bo Ejeby Förlag.
Sandberg Jurström, R. (2009). Att ge form åt musikaliska gestaltningar. En socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör (doktorsavhandling). Göteborg: Konstnärliga fakulteten, Art Monitor.
KONFERENSBIDRAG 2017-2022
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2022, July 5–7). Views on knowledge in entrance tests for specialist music teacher education in Sweden [Paper presentation]. 35th World Conference of the International Society for Music Education, “A visible Voice”, Brisbane, Australia, online.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2022, April 5–7). Research on entrance tests to Swedish music teacher education [Paper presentation]. At the symposium Ideas of new directions for music teacher education. A discussion based on current Nordic research in relation to challenges of the present and the future. 27th conference of Nordic Network for Research in Music Education, University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland, online.
Sandberg-Jurström, R., & Lindgren, M. (2021, November 30 – December 1). Granskning på vilka(s) villkor! Bedömning, kvalitetsuppfattningar och legitimering av färdighetsprov till musiklärarutbildningar i Sverige. Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog, Karlstads universitet, Karlstad.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2021, March 2-3). Assessment cultures and limits for approval in entrance tests for Swedish music teacher education [Paper presentation]. 26th conference of Nordic Network for Research in Music Education, Norwegian University of Science and Technology, Department of Teacher Education, Trondheim, Norway.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2019, April 23-26). Assessment and legitimation of entrance auditions to Swedish music teacher education [Paper presentation]. The Eleventh International Research in Music Education Conference (RIME), Bath Spa University, Newton Saint Loe, Bath, England.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2019, February 26-28). Representations and legitimations of quality and knowledge in entrance auditions to Swedish music teacher education [Paper presentation]. The 24th conference of Nordic Network for Research in Music Education, Royal College of Music, Stockholm, Sweden.
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M. & Zandén, O. (2018, February 12-15). Design och bedömning av färdighetsprov till musiklärarutbildningen [Paper presentation]. The 23rd conference of Nordic Network for Research in Music Education. Oslo, Norway.
Sandberg-Jurström, R. (2017, March 14-16). En pilotstudie om bedömning av färdighetsprov i musik [Paper presentation]. The 22nd conference of the Nordic Network for Research in Music Education, Gothenburg, Sweden.