Mattias Pérez

Undervisande ämnen
Folkmusikensemble, gitarr och musikteori – Fm
Biografi
Jag har utbildat mig här på Ingesund mellan åren 1999 – 2003 och har sedan dess arbetat som turnerande musiker samt som lärare vid Ingesund.
Med min 12-strängade gitarr som huvudinstrument och med folk- och väldsmusiken som min huvudgenre så har jag spelat världen över i länder som tex. Kanada, Indien, USA, Chile, Australien, Uganda, Nepal och större delen av Europa och jag har spelat med musiker och artister som bl.a. Sofia Karlsson, Ulrika Bodén Band, Malin Foxdal Band, Esbjörn Hazelius Band, och med värmländska trion MP3 – Mattias Pérez Trio m.fl. Jag spelar även tillsammans med många folkmusiker från andra länder som t.ex. Sigrid Moldestad från Norge, Kevin Henderson från Skottland, Nano Stern från Chile, Harald Haugard och Helene Blum Band från Danmark m.fl.
Jag har medverkat som studiomusiker på ett 30-tal skivinspelningar, samt jobbat som teatermusiker vid många av Västanå Teaters uppsättningar i Sunne samt arbetat som konstnärlig ledare vid världsmusiklägret Ethno i Rättvik.
Utbildning
Jag har alltid trivts väldigt bra med att kombinera mitt pedagogiska arbete på Ingesund med mitt musikeryrke, och känner att båda yrkesrollerna hela tiden berikar varandra.
Min tid som student här på Ingesund var också helt avgörande för mitt yrkesval. Jag studerade egentligen jazzgitarr på Ingesund men mötte där även den värmländska folkmusiken och blev då totalt förälskad. Fördelen med Ingesund är just att skolan är så liten, så att alla känner varandra, och man kan inte undgå att bli nyfiken på varandras musik, och på skolan ges det gott om utrymme för just genreöverskridande projekt och att för bredda sig både genremässigt och på andra instrument om man så vill.
Än idag så är det folk -väldsmusik samt jazzmusik och annan improviserad musik som står mig varmast om hjärtat för där hittar många beröringspunkter som är så viktigt för mig för mitt musicerande som t.ex. samspelet och ”jamkulturen” där du kan möta nya musiker för första gång och direkt sätta igång att musicera och jamma tillsammans, helt utan noter och helt utan repetition innan. Jag söker mig även till sådana medmusiker som har passionen för att musicera ”här och nu”, och som gillar att improvisera och variera musiken och inte ”gömmer” sig för mycket bakom noter och låsta arrangemang. Och så älskar jag blandningen utav både lyssnande och dansande publik, där många av spelningarna till just dans får en extra ”energi-boost” som är svårt att uppnå för endast lyssnande stillasittande publik. Just den dansande publiken har ju försvunnit i många andra genrer men är alltid en stor bärande del utav folkmusiken.
