Maria Palmqvist
Undervisande ämnen
Rytmik/Musikdidaktik/Klassrumsmetodik/VFU/Fortbildning för klasslärare i musik
Biografi
Jag har arbetat på Musikhögskolan Ingesund sedan 1982. År 1980 fick jag min rytmiklärarexamen i Stockholm, dåvarande Svenska Dalcroze-seminariet. Som rytmikpedagog vill jag bjuda in alla till ett kommunikativt, kreativt ”scenrum” där uttrycksformer som MUSIK RÖST RÖRELSE/DANS DRAMA BILD formas till en helhet.
Jag vill bland annat förmedla budskapet att Musik är Rörelse och Rörelse är Musik. Rytmikmetoden vilar på uppfattningen om människan som en odelbar helhet, brain-body-soul, som för sin utveckling kräver helhetspedagogik. Rytmik är alltså en metod som används i ett pedagogiskt syfte till alla tänkbara målgrupper och undervisningssituationer.
I detta undervisningsrum/scenrum sker ett skapande utifrån olika uttrycksformer som ofta leder fram till olika föreställningar i form av musikteater där olika målgrupper är inblandade. Under årens lopp har ca 30-talet föreställningar vuxit fram som setts av olika åldrar ifrån liten till stor.
Som i en röd tråd av detta är jag stundtals inspiratör,workshops/gästlärare till olika fält i samhället, såväl utomlands som i Sverige där stora som små får ta del av min spetskompetens och kunskap.
Undervisning
Jag önskar att min undervisning i det kommunikativa, kreativa scenrummet ska ge mina studenter musiska hanterbara verktyg för att våga vara i ett konstnärligt, lustfyllt lekande lärande och bara se möjlighet där ingen gräns finns för vad som är rätt eller fel. Vi har alla som arbetar på Musikhögskolan Ingesund en skatt att ge till andra där barn som vuxen måste ges chans till att få ett rikt välbefinnade i musikens värld.
Samverkan
Min samverkan sker med olika förskolor/grundskolor i olika projekt samt med Ingesunds Folkhögskola där en grupp med intellektuell funktionsnedsättning i många år varit en del av mitt arbete i vårt gemensamma scenrum.