Jonas Haltia
Undervisande ämnen
Trumpet
Biografi
Jag är från Karlstad och började tidigt spela trumpet i en blåsorkester. En stor inspirationskälla och idol var den franske trumpetaren Maurice André som var mitt trumpetspelsideal. Han hade ett otroligt sound och spelade briljant med bra anfall. Faktum är att jag hade lyckan att få lyssna på och få träffa honom en gång i samband med en konsert i Rotterdam.
Jag är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg, där jag studerade hos Bengt Eklund och senare hos James Watson och Maurice Murphy i London och Arnold Jacobs i Chicago.
Jag har gästundervisat vid flera universitet och konservatorier både i Norge, Norden och i andra europeiska länder och numera på Musikhögskolan Ingesund. Jag är också anställd av Oslo Filharmonikerna och även medlem i Norwegian Brass Expo. Jag turnérar flitigt i Norge och Sverige och har ofta soloengagemang vid officiella tillfällen, som till exempel kronprinsparets bröllop 2001 och prins Sverre Magnus dop 2006.
2007 släppte jag soloinspelningen och uruppförandet av Christophersens Sentimental Pebbles 2004 på Simax tillsammans med organisten Inger-Lise Ulsrud som jag samarbetar mycket med.
Jag har också spelat in och givit ut ett albumet ”Woven brass" med min gode vän Bjørn Morten Christophersen, kompositör och doktor i musikvetenskap vid Universitetet i Oslo i samarbete med Oslo Philharmonic Brass.
Vid sidan av min övriga verksamhet är jag också docent Norges musikkhøgskole.
Min favoritmusik är från romantiken och Anton Bruckner, Richard Strauss, Gustav Mahler och Jean Sibelius är bland hans mest älskade kompositörer. Trumpetens roll i deras musik är inte heller oviktig. Haydn var den första som skrev för modern trumpet. I tidig romantisk musik fungerar trumpeten som en förstärkning av slagverket. Under den romantiska eran blev musik skriven för instrumentet mer melodisk, och det gör musiken roligare att spela också. Mitt bästa råd för att få ut det mesta av en konsert är att förbereda dig genom att få en god natts sömn. Det betyder att du kommer att vara utvilad och inte riskera att somna! Det är också en bra idé att lyssna igenom musiken i förväg, ta reda på verket och kompositören – det är bra att ha lite kunskap om bakgrunden till musiken. Men allt det är egentligen inte nödvändigt – du kan bara komma och njuta!
När jag inte spelar tycker jag om att cykla, på mountainbikes eller racercyklar. På vintern gillar jag att åka längdskidor om det är möjligt.
Forskning
Publikationer
Educating Complete Musicians: New Approaches to Students’ Musical Understanding through Teacher Collaboration Aslaug Louise Slette , Ingunn Fanavoll Øye , Jonas Haltia2017
Tverrfaglig lærersamarbeid om gehørtrening og hovedinstrumentAslaug Louise Slette , Ingunn Fanavoll Øye , Jonas Haltia