Joakim Larsson

Undervisande ämne
Pedagogik
Biografi
Disputerade 2013 med en avhandling om disciplin och motstånd i dagens skola. Avhandlingen är i ämnet pedagogik, ett ämne som för mig framför allt handlar om att tänka kreativt och kritiskt kring kunskap, skola och lärande. Att fråga – hur påverkas vi av skolan? Hur kan vi påverka skolan? Vilka maktstrukturer genomsyrar den? Vilka kunskapsformer finns, vilka är frigörande och vilka handlar om kontroll? Hur stimuleras kreativitet? För att kunna ställa sådana frågor måste pedagogiken vara mycket mer än en vetenskap om lärandet, den måste också i min mening bygga på psykologi, filosofi, sociologi, ekologi samt förstås de estetiska ämnena. Musik, poesi… och därför har min attityd till forskning och vetenskap också varit genomsyrad av punkens ideal av gör-det-själv, tänk själv, och hellre stort än rätt. Vetenskap måste med andra ord vara lite rock’n’roll, få ha lite skit under naglarna, vara en ”kompostmodernism”, för att låna Stefan Sundströms uttryck. Mitt eget musikintresse har jag haft med mig sen barnsben, och det centrerar, nu som då, kring rockgenren där jag ägnat mig huvudsakligen åt elgitarrspel samt låtskrivande.
Publikationer
|
Länk
|
