Guro Gravem Johansen
Undervisande ämnen
Allmän musikdidaktik/musikpedagogik
Biografi
Sedan augusti 2023 har jag varit anställd som professor i musikpedagogik vid Musikhögskolan Ingesund. Jag är forskare och jazzsångare, och i 1998 avlade jag kandidatexamen i musikpedagogik med jazzsång som huvudinstrument vid Norges Musikkhögskole 1998, masterexamen 2003 och doktorsexamen inom samma ämne och institution 2013. Sedan 1999 har jag undervisat i olika jazz-, sång- och didaktikrelaterade ämnen vid Norges Musikkhögskole och andra högre utbildningsinstitutioner i Norge. Jag har också lång erfarenhet som dirigent för barnkörer, damkörer och blandade körer, samt att jag har undervisat i musik i grundskolan, på gymnasienivå och på folkhögskola. Jag var ledare för revisionsarbetet med Fagfornyelsen för programmet Musikk, Dans, Drama i den norska gymnasieskolan (2019-2021). Sedan 2020 har jag varit huvudredaktör för den fagfellegranskade forskningsjournalen Nordic Research in Music Education.
Som utövande sångare har jag sjungit och varit ledare för flera jazzband och olika improvisationskonstellationer, och jag har medverkat på flera skivutgivningar, bland annat med Söyr och Österdalsmusikk. Jag var bandledare för jazzkvartetten Crazy Moon, som i 2017 gav ut et album baserad på låtar från musikalen West Side Story. Jag vil också framhålla samarbetet med cellisten och tonsättaren Sergio Castrillion (Helsingfors), och Glasgow Improvisers Orchestra.
Undervisning
På Musikhögskolan Ingesund undervisar jag i Allmän musikdidaktik. Tidigare har jag undervisat vid Norges Musikkhögskole, Musikkonservatoriet i Tromsö och Musikkvitenskap vid Universitetet i Oslo. Där har jag tidigare undervisat i jazzsång som huvudinstrument, jazzsångsdidaktik, generell didaktik för rytmisk musik, jazzgehörträning, musikpedagogik, generell musikdidaktik, röstbruk, improvisation och övningsverkstad.
Att få möta studenter som utbildar sig till musiklärare är kanske den största inspirationskällan för att arbeta på Ingesund. Jag tror att studenternas utövande musikaliska verksamhet blir berikad av det musikpedagogiska reflektionsarbetet utbildningen innebär, och vice versa. En bra musiker och förmedlar måste vara en bra pedagog. Och en bra musikpedagog er den som har med sig sin konstnärliga erfarenhet in i undervisningsrummet. Musiklärarprogrammet på Ingesund hjälper studenterna till att utveckla sig till professionella, flexibla, självständiga ock kritisk tänkande agenter för musikundervisning i samhället.
Samverkan
Under perioden 2016-2018 var jag Norges representant i INA Council inom den globala organisationen ISME (International Society for Music Education). Jag har varit huvudredaktör för antologin "Expanding the space for improvisation pedagogy in music: A transdisciplinary approach" (Routledge, 2019) tillsammans med en internationell redaktionsgrupp bestående av Kari Holdhus (Stord, Norge), Christina Larsson (Karlstad, Sverige) och Una MacGlone (Glasgow/Edinburgh, Scotland). Jag är även medlem i Advisory Board för den brittiska sammanslutningen Jazz in Education Initiative och huvudredaktör för Nordic Research in Music Education, där jag leder ett internationellt redaktionsteam bestående av Marie Helene Zimmerman-Nilsson (Sverige), Sanna Kivijärvi och Danielle Treacy (Finland).
Forskning
Mina forskningsintressen är centrerade kring lärande och undervisning inom jazz och improviserad musik. Instrumental övning är också ett viktigt ämne i min forskning. Tidigare har jag forskat på kopplingen mellan gehör, gehörträning och improvisationsfärdigheter. Min doktorsavhandling hade titeln "Att öva på improvisation" (2013) och var en kvalitativ studie av skandinaviska jazzstudenters övningspraxis med särskilt fokus på utveckling av improvisationsfärdigheter. Inom övningsfältet har jag varit medforforfattare på flera publicerade forskningsartikler varit projektledare för flera utvecklingsprojekt inom övning på tvärs av musikaliska genrer på konservatorienivå.
Vidare har jag genomfört en omfattande etnografisk studie av "Improbasen", en instrumentundervisningspraxis i Oslo som riktar sig till barn som är nybörjare på sina instrument och som uteslutande ger undervisning i jazzimprovisation. I denna studie användte jag sociokulturell teori om hur barn lär sig i samarbete med vuxna genom "guided participation". Studien resulterade i monografin "Children's guided participation in jazz improvisation: A study of the 'Improbasen' learning centre", publicerad på Routledge (2021).
Jag har varit medredaktör för en specialutgåva av Frontiers in Education som behandlar genusaspekter inom jazzutbildning. Dessutom bidrog jag själv med en artikel till denna utgåva om förhållandet mellan genus, barns identifiering och utvecklingen av tro på egen framtida behärskning inom jazztraditionen, baserat på sociokognitiv teori om "vicarious learning".
Jag har också undersökt undervisning i fri improvisation vid europeiska konservatorier i samarbete med University of Edinburgh. Dessutom har jag utförd följeforskning på ett större europeiskt samarbetsprojekt inom högre jazzutbildning, där utvecklingen av repertoar och arbetsformer inom stora jazzensembler var i fokus.
Länkar
Här är en länk til boken jag skrivit om Improbasen (gratis nedladdbar):
Här är länker till några album jag har medverkat i:
Crazy Moon: Crazy Moon’s West Side Story (2017)
https://open.spotify.com/album/5M4u5xm1hZMvMJrz2y0mBG?si=NF7V-jmLS6q6Zl9gI5X-pQ
Österdalsmusikk: Österdalsmusikk (2015)
https://open.spotify.com/album/7frysCUJ2oWSl29RLFYIMi?si=MzKd4WUdSSCUvVtH0NNFJw
Söyr: Alene hjemme (2001)
https://open.spotify.com/album/1RzDKlk1GEaHt3OjIQAxXL?si=D2ajHWmVQhyISefOlsxgwg