Dennis Friberg
Undervisande ämne/ämnen
Musikproduktion
Biografi
Redan som liten föddes jag, och sedan började jag maniskt spela piano. Sanning med modifikation - det dröjde tre år innan jag nådde upp till tangenterna. Min musikaliska pappa såg till att mitt tidiga musikintresse tillgodosågs med pianoinspiration och lyssning från hans jazz- och funkmusiksamling på rullband och LP. Jag är mycket färgad av denna tidiga lyssning.
Senare blev det replokal, bluesband, coverband, portabandspelare, Ataridator, hemstudio, pianoackompanjemang, karaokebakgrundstillverkning, dansband, musikvideoredigering, repetitörsjobb, musiklärarvikariat och allt möjligt annat. Trots detta maniska musikintresse förstod jag aldrig att man faktiskt kunde jobba med musik ”på riktigt”. Jag var inställd på att bli arkitekt. Men så blev det uppenbarligen inte.
Efter gymnasiet och med pianot som medium, via Gotlands folkhögskola och Bollnäs folkhögskola, tog jag mig till Ingesunds musikhögskola och instrumentallärarutbildningen. Där tillbringade jag nog lika mycket tid i inspelningsstudion som vid pianot och hammondorgeln.
Jag har sedan år 1999 undervisat på kulturskola, gymnasium, folkhögskola och högskola. Det som det har blivit mest av genom åren är piano, musikproduktion och storband men även en hel del arrangering, ensemble, ensembleledningsmetodik, improvisation, gehör, trumset, och elbas.
Som frilans skriver jag musik på beställning, både noterad och ljudande. Jag släpper LoFi- och relaxmusik under pseudonymer. Jag har en hel del jobb som pianist och organist, oftast på jazzklubb, bluesevenemang och med körer i kyrkliga sammanhang.
Det som driver mig musikaliskt är en ständig nyfikenhet och en bubblande kreativitet som jag inte förstår hur man stänger av. Detta har lett mig in på många olika områden, men en kärna av passion för sväng, beats, groove och hammondorgelns feta sound har alltid funnits, och finns alltid närvarande.
Undervisning
På MHI undervisar jag i musikproduktion. Mina kurser innefattar allt från att förklara hur en sladd brukar se ut, via hur man skriver och mixar låtar, till metodik för de blivande musikproduktionslärarna.
Undervisning för mig handlar om att inspirera och dela sin största passion. Att välja rätt sätt att kommunicera. Att lyssna och att genuint kunna sätta sig in i elevens sätt att ta till sig, verkligen förstå sig på elevens svårigheter. Att vara så pass dynamisk att man kan förändra och skapa nya förklaringar och arbetsmetoder när det behövs och att lära av sina elever. I slutändan ska jag inte behöva finnas där mer för en självgående passionerad musikindivid som klarar att fortsätta sin resa och utvecklas på egen hand.
Jag har ett fantastiskt yrke som jag ständigt försöker bli bättre på.