Christina Larsson
Undervisande ämne/ämnen
Musikpedagogik
Biografi
Sedan hösten 2020 är jag anställd som universitetslektor i musikpedagogik på Musikhögskolan Ingesund. Här trivs jag alldeles förträffligt med alla nyfikna studenter, engagerade kollegor och stimulerande arbetsuppgifter. Jag har alltid ägnat mig åt musik, ända sedan tidig ålder då jag spelade piano och fiol, och det blev mitt självklara val i livet att fortsätta med musikstudier och utbilda mig till musikpedagog, men med sång som huvudämne.
På Lunnevads folkhögskola arbetade jag som sångpedagog i många år. Under hela mitt yrkesliv har jag både musicerat och undervisat parallellt, och jag menar att dessa båda praktiker befruktar varandra. Som klassisk sångare har jag samarbetat med instrumentalister i olika konstellationer och sammanhang. Undervisning har alltid fascinerat mig, om det så har handlat om att möta barn och unga vuxna eller äldre, och att få bidra till att utbilda nästa generation musiklärare ser jag därför som en ynnest.
Min egen nyfikenhet på att lära mig mer har lett till att jag kontinuerligt fortsatt söka utveckling, dels musikaliskt på mitt instrument och dels pedagogiskt som lärare. Det senare tog mig till en masterutbildning i musikpedagogik på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och sedan en forskarutbildning på musikhögskolan, Örebro universitet, där jag ingick i en forskarskola i utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik.
Undervisning
På Ingesund möter jag studenter framförallt i ämnet allmän musikdidaktik och i kurserna självständigt arbete på grund- och avancerad nivå. Jag ser mig som en kugge i det hjul som ska bidra till studentens utbildning och utveckling till en kunnig, reflekterande och engagerad musiklärare. Didaktikämnet handlar om lärande och undervisning och för blivande lärare är det viktigt att reflektera över vad musikundervisningen ska innehålla, hur detta innehåll ska undervisas om och inte minst varför.
Det allra roligaste i mitt arbete är just mötena med studenterna och de samtal, reflektioner och diskussioner som uppkommer genom kurslitteraturen och/eller genom studenternas erfarenheter i utbildningen, exempelvis i övningsundervisningen eller i de undersökningar studenterna genomför och som ligger till grund för de självständiga arbetena. Dessa reflekterande diskussioner, studenterna emellan och med mig, där erfarenheter utbyts och nya tankar prövas, ser jag som ett viktigt gemensamt kunskapande.
Forskning
Min avhandling Att lära genom improvisation – en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning är en sammanläggningsavhandling som förutom en kappa innehåller fyra artiklar. Avhandlingens övergripande syfte är att utforska improvisationens roll och villkor i grundskolans musikundervisning. Detta görs genom en litteraturstudie, kvalitativa intervjuer med musiklärare och en praktiknära, deltagarbaserad aktionsforskningsstudie. I avhandlingen utvecklas ett transaktionellt perspektiv på meningsskapande i fri gruppimprovisation grundat i Deweys pragmatiska filosofi och hans begrepp estetiskt erfarande och estetisk händelse. Genom detta perspektiv synliggörs kvaliteter av improvisation såsom expressivitet, agens och responsivitet (EAR), liksom kroppsliga, kognitiva och etiska aspekter av meningsskapande. I avhandlingen föreslås att fri gruppimprovisation kan förstås med hjälp av följande koncept: som etiskt samskapande och samlärande handling, som undersökande handling i rörelse, som spelrum för fantasi och känsla samt som ett rum för subjektsblivande. Detta innebär att lärare kan omförhandla sin roll och se sig som samspelare. Med avhandlingen ges ett empiriskt, teoretiskt, metodologiskt och didaktiskt bidrag till praktiken och den musikpedagogiska forskningen samt till lärarutbildning.
Publikationer
Larsson, C. & Öhman, J. (2018). Music Improvisation as an Aesthetic Event. Towards a transactional approach to meaning-making. European Journal of Philosophy in Arts Education 01(3), pp. 85–142.
Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2019). Improvisation in general music education – a literature review. British Journal of Music Education 36(1), s. 49–67. doi:10.1017/S026505171800013X
Larsson, C. (2019). A Deweyan take on improvisation as an experience – an example from a Swedish Year 4 music class. I G. G. Johansen, K, Holdhus, C. Larsson och U. MacGlone, (Red.). (2019). Expanding the space for improvisation pedagogy in music – a transdisciplinary approach, pp. 66–81. London: Routledge.
Larsson, C. (2019). Att lära genom improvisation – en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning. Doktorsavhandling, Örebro universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1359697/FULLTEXT01.pdf
Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2020). Improvisation i musikundervisningen - tre lärares didaktiska förhållningssätt. Nordic Research in Music Education, 1(1), pp. 81–102. https://nrme.no/index.php/nrme/article/view/2636/4632
Larsson, C. (2022). Estetiskt erfarande i improvisation som transaktionellt meningsskapande. I P. Bouquelon och A. Burman (red.), I rörelse – Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang. Södertörns högskola.