Annmari Wangin

Undervisande ämnen
Metodik, handledning, brasslek, brasstudio och blåsorkestermetodik – Km
Biografi
Jag började på musikskolan vid 9 års ålder. Vid 12 visste jag att det var musik jag ville syssla med resten av livet. Jag trodde först att det var musiker man skulle bli men upptäckte musiklärarutbildningen och kände att där hörde jag hemma. Jag gick I/E Instrument och ensemblelärarutbildningen på Musikhögskolan Ingesund och utexaminerades 1988. Därefter började jag arbeta som hornlärare i Karlstad, Arvika, Säffle och Linköping. Efter ett år blev det halvtid i Linköping och Norrköping och så småningom, från 1996, heltid i Linköping på Kulturskolan.
1993 började jag på Musikhögskolan Ingesund med att undervisa i hornmetodik. Samma år började jag också undervisa på De Geer Gymnasiets estetprogram i horn och brassensemble. 2013 påbörjade jag masterutbildning i musikpedagogik på Musikhögskolan vid Örebro universitet.
Undervisning
På Ingesund arbetar vi lärare tillsammans i flera olika konstellationer för att utbildningen ska bli så bra som möjligt för dig. Brassmetodiklärarna har ett nära samarbete vilket också vår metodiklärargrupp har.
Om du väljer att gå på Ingesund får du med dig en utbildning som gör att du både klarar av att vara ensam brasslärare på en kulturskola eller arbeta tillsammans i lärarlag med en eller flera brasslärare. Du kan välja brasslek för att arbeta med de yngsta barnen, brasstudio för att få variation på din orkesterundervisning och brasspedagog för att behärska alla brassinstrument. Om du väljer brasspedagog får du lektioner, metodik och handledning på varje instrument.
När du lämnar Ingesund ska du känna att du fått med dig olika metoder för hur du lär ut ett instrument. Du ska vara väl förberedd för att klara av undervisningen men också för att vidareutveckla den efter dina egna tankar och idéer. Allt detta med målet att nå fram till varje elev du möter både på lektion och i orkester för att förmedla musik.
Hornundervisning
Jag har under snart 30 år som lärare arbetat med att utveckla hornundervisningen på olika sätt. Ett har varit att tidigt ge eleverna en gemenskap i att få spela tillsammans i hornkvartett. Forskning visar på att de elever som gått ut kulturskolan framhåller gemenskap, mycket tid tillsammans och att bli bra tillsammans som de tre viktigaste delarna i sin musikutveckling.
Brasslek
1995 startade jag Brasslek på musikskolan i Linköping tillsammans med kollegan Ingegerd Halvarsson. Syftet var att hitta former för att låta barn lära känna brassinstrumentgruppen och tidigt få grundläggande musikaliska kunskaper.
Metoden bygger på att man under första året lär känna brassinstrumenten (kornett, barnhorn och baryton) på ett lekfullt sätt och får prova på samtliga instrument. Det arbetas också med puls, rytm, gehör och rörelser via sånger och olika former av rytmik- och rörelselekar. Till andra året väljer man ett instrument som man har hemma och övar på. Man lär sig noter och arbetar med puls, rytm och gehör.
Av de elever som gått brasslek fortsätter 75 till 100 % på instrumentalundervisningen på brass. Brasslek är alltså inte bara ett verktyg för att få in eleverna utan en stabil grund för att behålla dem.
Detta är en undervisningsform där man når yngre barn - som genom lek och undersökande arbetssätt kommer in i kulturskolans verksamhet. Intresset har visat sig vara stort för denna undervisningsform. Brasslek har fått stor spridning bland skolor, rektorer och lärare runt om i landet. Idag är Brasslek ett begrepp.
Brasslek finns som poängkurs på Musikhögskolan Ingesund. Studenterna har i utvärderingar påtalat vikten av att få kurser som denna med sig ut i arbetslivet. Inte bara som ett sätt att arbeta med puls, rytm och gehör utan också som en metod att rekrytera barn till våra verksamheter ute i landet.
Brasstudio
Barn som gått i Brasslek är vana vid en varierad undervisning. Vi lärare behöver få undervisningen efter Brasslek att bli en uppföljning av densamma. En naturlig plats för detta är i kulturskolornas orkesterverksamhet. Musikhögskolan Ingesund ger en universitetskurs med ett sådant uppföljande innehåll som heter Brasstudio.
Kursinnehållet växlar mellan föreläsningar och med studenternas eget arbete med elevgrupper på olika nivåer. Ämnen som ingår är: puls & rytm, improvisation, komposition, skalor, kanon, klang, att vara solist, brassinstrumentens historia, rörelse med instrument, notinlärning, dirigering & partiturstudium samt ensemblespel.
Träningen i att arbeta med tema kopplat till orkesterledning betyder att man kan presentera olika spelmoment på mer kreativa sätt. Möjligheten att under sin tid på högskolan arbeta med grupper av elever på olika nivåer är också positiv.
Vinterbrass
2011 startade brassmetodiklärarna i samarbete med studenterna på Musikhögskolan Ingesund Vinterbrass. Detta projekt har en stor betydelse för brassets utveckling i Värmland. Vi vet att flera elever har fortsatt att spela tack vare Vinterbrass. När vi startade kom ca 50 elever och nu är vi uppe i ca 125 deltagare.
”Projektets syfte:
Att tillsammans med andra studerande gemensamt genomföra en brassdag för elever från Värmlands musik- och kulturskolor. Genom att träffas och spela tillsammans får vi inspiration och kan bygga nätverk som alla har nytta av i det gemensamma arbetet: att få barn och ungdomar att spela brassinstrument.
Det har i många år varit en nedåtvikande trend för brassinstrument i landet. Genom Vinterbrass vill vi motverka denna trend och skapa ett klimat i Värmland för brasselever där Musikhögskolan Ingesund är navet i hjulet. En årligen återkommande brassfest för brasselever i Värmland och deras lärare. Under Vinterbrass ska elever och lärare få träffas knyta kontakter, spela tillsammans, utbyta erfarenheter, få lyssna till goda förebilder, delta i en konsert mm.”
Musikens byggstenar
Mitt senaste projekt är Musikens byggstenar. 2007 besökte jag Konservatoriet i Luxemburg för att presentera ämnet Brasslek. Då fick jag stifta bekantskap med ”Das Klangmännchen”, ett omfattande material som riktar sig mot klassundervisning i musik och bygger på att barn ska få en förståelse för vad musik är. Idén kommer från Martin Strauss som också varit med och utformat materialet. Vilken fin tanke tänkte jag, att låta barnen förstå alla byggstenarna i musiken. I några år låg tanken i mitt huvud tills jag en dag frågade Gunnel Holmgren, lärare i klassdidaktik på Musikhögskolan Ingesund, om hon ville titta på materialet tillsammans med mig. Vi satt tre dygn under ett påsklov och gick igenom allt, böcker, dvd, cd mm. Efter att ha tänkt lite till kom vi fram till att detta material skulle kunna användas till såväl klass som orkester. Vi började fundera på hur vi kunde använda idéerna, och sedan provade vi dem i våra respektive verksamheter. Jag tog också kontakt med Tina Herrgårdh, enhetschef för Kulturskolan i Mjölby, som arbetar med nybörjarorkestrar och tycker om att fundera kring och utforma material. Det var så Musikens byggstenar startade.
Sedan 2014 arbetar vi med att utveckla dessa idéer. Grundtanken är att presentera alla delar i musiken för barnen så att de får en helhet och kan förstå vad musik är. Om barnen får med sig byggstenarna och verktygen till varje del så får de en djupare förståelse för musiken. Då kommer barnen att bli medvetna musikanter med kunskaper om vad musik är och med en känsla av delaktighet i sin egen lärprocess. Vi har provat denna modell både i grundskolan och med unga orkestrar och sett att eleverna blivit mer medvetna i sitt musicerande.
Blåsorkestermetodik
På uppdrag av Musikhögskolan Ingesund har jag tillsammans med Birgitte Grong, Norges Musikkorps Forbund, utvecklat och undervisar i den nya utbildningen för blåsorkesterledare på Ingesund.
Den är indelad i tre nivåer:
- Metodik för blåsorkester på nybörjarnivå som vänder sig till lärare som arbetar med elever som spelar sitt första år i blåsorkester
- Metodik för blåsorkester på mellannivå som vänder sig till lärare som arbetar med elever som spelar sitt andra till fjärde år i blåsorkester
- Metodik för blåsorkester på avancerad nivå som vänder sig till lärare som arbetar med elever som spelar sitt femte till tionde år i blåsorkester (när de går i högstadiet och gymnasiet).
För att få ett nordiskt perspektiv i denna utbildning är undervisande lärare från Sverige, Norge och Finland.
Samverkan
Nordhornped
1992 initierades Nordhornped för att samtala kring hur man kan få kulturskolornas och högskolornas hornundervisning att närma sig varandra. Vi har genom åren diskuterat hornundervisning ur alla aspekter från spelteknik till social samverkan. Nordhornped har deltagit i hornsymposium med pedagogiska seminarier och även publicerat artiklar tillsammans. Gruppen består idag av: Frøydis Ree Wekre Norges musikhögskola, Erja Joukamo-Ampuja Sibeliusakademin, Annmari Wangin Musikhögskolan Ingesund, Lisa Ford Högskolan för scen och musik, Maria Becker Gruvstedt Musikhögskolan i Malmö, Lindsey Stoker Royal Northern College of Music och Simon de Souza som är involverad i juniorutbildningen på Trinity Collage of Music och Royal Academy of Music. i London.
BIBA brasspedagogiskt seminarium
Varje sommar har Maria Becker Gruvstedt, Musikhögskolan i Malmö, och jag en brasspedagogisk kurs i Karlskrona veckan efter midsommar där vi arbetar med praktiska workshops, pedagogiska diskussioner, den senaste forskningen, möten med brassmusiker/lärare på högsta nivå och ensemblespel. Kursen går parallellt med Blekinge Internationella Brassakademi där blivande musiker från Norden kan förkovra sig och får möta framstående brassmusiker från hela världen.
BIBA brasspedagogiska seminarium är ett samarbete mellan Musikhögskolan i Malmö, Musik i Blekinge och Sveriges Orkesterförbund.
Dirigentuka i Stavanger
Jag har tack vare mitt samarbete med Birgitte Grong i flera år blivit inbjuden att hålla seminarium på Dirigentuka i Stavanger i aspirantkorpskursen. Dirigentukan är ett samarbete mellan Universitetet i Stavanger och Norges Musikkorps Forbund.
Stipendier
- 2001 WilhelmLanzky-Ottos stipendium: ”För sin hängivenhet och djupa engagemang för att sprida kunskap om och öka intresset kring valthornet för den yngre generationen”
- 2001 Stiftelsen Stellan, Sten & Märtha Hähnels minnesfond: Pedagogstipendium för lärare på konstnärliga utbildningar på högskolenivå Tillsammans med Gunnar Näsman och Yvonne Bergström för utveckling av projekt Instrumentalstudio
- 2015 Göran Lagerwalls musikstipendium, Kungliga Musikaliska Akademien: ”För sin betydelsefulla verksamhet som lärare i brassinstrument och metodik vid Musikhögskolan Ingesund. I sin pedagogiska gärning vidareutvecklar hon kontinuerligt sin undervisning så att den svarar mot de behov som finns hos varje ny generation av studenter. Detta gör hon med smittande energi och stort engagemang.”
