Anna Vass
Undervisande ämnen
Metodik i musikteori och komposition, gehör och morgonpasset
BIOGRAFI
År 2007 tog jag min musiklärarexamen här på Ingesund med fiol samt musikteori och gehör som huvudämnen. Jag är en av alla de studenter som har stannat kvar i Arvika och byggt mitt liv här, ett val jag är väldigt glad och tacksam över att jag gjorde. Jag har hittat mig många olika musikaliska sammanhang och har tack vare det hållit i mitt eget musicerande; en förutsättning för att kunna vara en förebild för sina studenter. Ända sedan jag satte min fot i Arvika har jag trivts med staden och känt mig hemma här.
Jag spelar gärna kammarmusik med mina stråkinstrument, skriver och producerar egen musik med min man i duon Brontosaurus Bounce. Att få utforska mina egna musikaliska landskap håller uppe den musikaliska konditionen och att skapa nytt ger mig en känsla av livskvalitet.
En stark musikalisk nyfikenhet har gjort att jag gång på gång ger mig på nya uttryck och genrer. Bland annat kan jag lägga till mina meriter att jag har spelat i ett irländskt pub-band och tagit hem en SM-titel i Country, spelat tangoduo på Milonga och roddar för tillfället, med (åtminstone viss) glädje, PA, piano och elfiol i ett rockband från Finspång. Fiolen och jag har medverkat på Säffleoperan vid några uppsättningar och jag spelar i Olof Wretlings uppsättning av Värmlänningarna i Ransäter på somrarna. Att få interagera med en skådespelare i stunden med musiken har blivit ett uttryck som har landat väldigt nära hjärtat.
UNDERVISNING
Sedan hösten 2021 undervisar jag i metodik i Musikteori och komposition på Ingesund. Jag jobbar huvudsakligen som fiol- och altfiollärare på Musikskolan i Arvika och ansvarar också för utvecklingsarbete på densamma.
Jag eftersträvar lyhördhet i alla undervisningssituationer och att krama ur det bästa ur varje individ. Idag är skapandet en mycket större del av innehållet i mitt ämne än för 20 år sedan. Detta gläder mig och jag ser att dagens studenter värnar om det i sin undervisning. Tillsammans med dem vill jag försöka att utforma en lärarroll som passar för morgondagens skola.
Inom musikteori och metodik är min stora förebild Åke Hansson, metodiklärare i Musikteori och gehör på Ingesund under de år jag utbildade mig här. Han gav mig chansen att jobba vid sidan av honom på estetiska programmet i Arvika som nyexaminerad lärare. Det var en stor trygghet och han blev en mentor för mig. Hans enorma tålamod och personlighet i klassrummet har gett mig en ödmjukhet inför yrket och ämnet.