Ann Elkjär

Undervisande ämne
Flöjt – Km
Biografi
Sedan 2008 undervisar jag i flöjtspel på Musikhögskolan Ingesund (MHI), och det är ett jobb jag verkligen trivs med! Jag började min utbildningstid just på Ingesund med musiklärarutbildningen, efter det gick jag på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Sedan fortsatte jag på Royal Academy of Music i London, och på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Jag brukar skämta om att jag nog borde gå kyrkomusikerlinjen också, så har jag en komplett uppsättning musikutbildningar…
Numer bor jag i Göteborg där jag verkar främst som kammarmusiker. Jag spelar i flöjtkvartetten 40f, och har en trio tillsammans med pianisten Hee-Won Park och cellisten Johan Stern. Och en duo med gitarristen Martin Fogel. Längre ner finns en länk till vår version av Astor Piazzollas fina ”Café 1930” som har 180000 visningar på Youtube! Ibland hoppar jag in i orkestrar som Göteborgs Symfoniker, NorrlandsOperans Symfoniorkester, eller mindre kammarensembler som Gageego, Mimitabu eller Curious Chamber Players. Jag är förtjust i att spela nutida musik!
Under min studietid fick jag några fina priser, det jag är mest stolt över är priset till årets bästa student The Queens Commendation for Excellence som jag fick på Royal Academy of Music i London 1999. Jag vann även den internationella Kuhlautävlingen för flöjtister 2003, och andrapriset i Ljunggrenska tävlingen 1999. För några år sedan fick jag den engelska hederstiteln Associate of the Royal Academy of Music.
För några år sedan skaffade jag mig en hobby; att dansa tango. Jag blev helt såld, och sedan dess får flöjtspelet inte hela min uppmärksamhet. När jag åker på turné har jag alltid tangoskorna med mig. Och tillsammans med min man och goda vänner driver jag ett tangocafé i Göteborg - välkommen dit!
Undervisning
Jag ser det som ett stort privilegium att få föra arvet vidare efter mina flöjtlärare - William Bennett, Anders Jonhäll, Gerard Schaub med flera - till nästa generations flöjtister. Samhället ändras så snabbt nu för tiden, det är fint att vi musiker jobbar med i princip samma saker som våra föregångare på 1700- och 1800-talet, och dessutom i en obruten linje: William Bennett berättade en gång att hans lärare hade studerat för en lärare, som hade studerat för en lärare och så vidare, men den femte läraren bakåt var ingen mindre än Mozart.
Mina studenter blir alltså Mozarts studenter i åttonde led. Jag tycker att Musikhögskolan Ingesund har ett jättefint studieklimat, flöjtstudenterna är superbra på att peppa och sporra varandra, och det är en bra anledning att söka sig till oss!
Samverkan och forskning
Just nu är jag involverad i två olika projekt som rör konstnärlig forskning. Det ena tillsammans med gitarrläraren Georg Gulyas, där vi tillsammans sätter fokus på övningsprocessen och hur vi kan lära våra studenter (och oss själva!) att öva bättre. Detta projekt gör vi i samverkan med CEMPE på Norges musikkhøgskole i Oslo. Det andra projektet är ett roligt och kreativt projekt med Ia Hultén som undervisar i sång vid MHI. Vi försöker hitta nya sätt att studera in repertoar, och ägnar oss bland annat åt att skriva haikudikter för att närma oss musiken!
