Alfred Lorinius

Undervisande ämne
Bas och ensemble, jazz
BIOGRAFI
Jag har alltid älskat musik och kärleken till musiken är det centrala i det jag gör som utövande musiker och kompositör.
Denna känsla har gjort att jag alltid velat lära mig mer om musik och se vad som befinner sig bakom nästa dörr.
Efter min improvisationsmusiker-examen från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg 2012, följde sex år av frilansande. Jag jobbade under den tiden med många olika konstellationer, exempelvis Farvel, Naoko Sakata Trio och egna gruppen Stormfågel. Med dessa och andra grupper har jag besökt en mängd olika länder, jazzklubbar och festivaler; London Jazz festival och Technopolis Jazz festival i Aten, för att nämna ett par.
2018 flyttade jag till Karlstad och 2019 började jag jobba som lärare i bas och ensemble på Musikhögskolan Ingesunds utbildning Jazz, som då hette Ri.
Idag jobbar jag halvtid både som lärare och frilansande musiker. Jag driver för närvarande den egna jazzklubben Bakgården Jazz i Karlstad, där jag har förmånen att få spela med strålande musiker från när och fjärran. Jag gillar också att ge ut musik och har sedan några år tillbaka drivit det egna skivbolaget toppkonst, tillsammans med ett par kompisar.
UNDERVISNING
Jag sätter ett stort värde vid kunskap och på samma sätt som jag har en stark tilltro till min egen kunskap inom musik, är jag alltid nyfiken på andra människors dito. Vi är alla olika individer med en berättelse, vilket påverkar dem vi är som musikutövare.
Som instrumentlärare fångar jag upp varje student och försöker genom samtal och spel se åt vilket håll den vill gå. Jag ser också de saker som studenten själv inte är medveten om eller inte lyckas formulera och bereder övningar och metoder för dessa utvecklingsområden. Målet är att studenten hela tiden ska ta steg framåt, både på det konstnärliga och det tekniska planet. A och O för en god undervisning är en bra dialog mellan mig och studenten och att studenten själv ser sitt ansvar i att mellan lektionerna öva på det material vi kommit överens om.
Som ensemblelärare har jag fler aspekter att ta ställning till än i den enskilda undervisningen. Vi är fler personer som ansvarar för att skapa en god arbetsmiljö, då detta är något vi gör tillsammans i en grupp. Den goda arbetsmiljön skapar vi genom en positiv attityd gentemot de personer som befinner sig i rummet och den musik vi är där för att spela. Vi visar också respekt för varandra genom att komma förberedda till nästa lektion. Som lärare är jag väl förberedd och påläst på det material vi jobbar med. Jag har alltid en väl genomtänkt plan för varför vi jobbar med materialet och på vilket sätt det kan låsa upp nya dörrar för just den ensemblen. Som lärare har jag en tanke om en möjlig progression när vi jobbar och lär oss materialet. I en fruktsam ensemblemiljö kan dock vad som helst hända, om de som är på plats ger av sin kunskap och är nyfikna på vart musiken kan leda oss.
I allt lärande som mina studenter tar del av är det viktigt att de får en känsla för hur och varför man kan använda sig av olika metoder, vare sig det är att spela bas eller vara en del av en ensemble - och vare sig det är en metod jag introducerat, eller något vi hittat ihop. På så sätt samlar de på sig stoff som är användbart i deras kommande yrkesliv som lärare.
