Agneta Kazen
Undervisande ämne
Blockflöjt, blockflöjtsensemble, kammarmusik och blockflöjtsmetodik
Utbildning
På Ingesunds Musikhögskola kan du som blockflöjtist gå förberedande linjer (M60 eller MLC) eller gå den 5-åriga lärarutbildningen. På Ingesund undervisar jag i ämnen som rör blockflöjt och tidig musik. Jag har individuella lektioner i blockflöjtsspel där jag också ackompanjerar på cembalo. Jag har blockflöjtsensemble där vi använder alla olika storlekar av flöjter och vi spelar också på våra fina renässans consortflöjter. Vi spelar allt från renässans musik till nutida musik. De studenter som går lärarprogrammet undervisar jag i metodik.
Jag har också kammarmusik där jag antingen är med som cembalist eller handleder gruppen.
Skolan har en uppsättning barockstråkinstrument och vi försöker alltid få med stråkare, gitarrister, sångare, cellister m.fl. att vara med i vårat ”tidig musik”-gäng. Det finns också en barockgitarr på skolan och en theorb är beställd. Alla som läser blockflöjt för mig har också möjlighet att komma till våra gemensamma lektioner. Där går vi igenom artikulation, drillar, ornamentering, improvisation, musikalisk praxis, blockflöjtsmodeller, blockflöjtsbyggare, blockflöjtsvård mm. och vi tränar även på att spela upp för varandra. De senaste åren har blockflöjtister sökt in på folkmusikblockflöjt. Det går väldigt bra att kombinera folkmusikblockflöjt med klassisk blockflöjt där jag har den blockflöjtstekniska och klassiska blockflöjtsbiten.
Att få se hur studenterna växer och utvecklas under åren på Ingesund och med tiden bli färdiga musiklärare är mycket inspirerande för mig. Det är också fantastiskt att som lärare följa studenternas musikaliska utveckling och mognad. Målet är att studenterna ska utvecklas från ”nyfiken student” till ”självständig lärare och musiker”. Att få vara med och påverka, peppa, leda och undervisa studenter under den resan är en ynnest, och det är en ära att få musicera tillsammans med och ackompanjera dessa fina studenter.
Biografi
Jag har alltid spelat och i mitt hem har det alltid musicerats. Tidig musik på klavikordet har blandats med romantisk pianomusik och vackra gitarrtoner. Jag har suttit i timmar på kyrkbänken och väntat på pappa som bara skulle spela ”ett stycke till” på orgeln. Jag själv spelade blockflöjt, cello och piano och i familjen sjöng vi mycket. Min familj gjorde många musikgudstjänster och det fortsatte jag att göra med mina egna barn.
Musiken är för mig ett språk. När jag efter gymnasiet var tvungen att ställa in cellon i sitt fodral p.g.a. nervoperationer i stråkarmen tog jag upp blockflöjten igen. Jag saknade cellons klang och letade efter ”mitt” ljud, ”min” röst. Det ljudet hittade jag i de fantastiska blockflöjter som byggs idag där man är mån om att hitta ljudet och klangen som den tidiga musiken är skriven för. Jag blev förälskad i klangen och bruset som en välbyggd blockflöjt kan ha. Jag blev också förälskad i den tidiga musiken och hur tex. barockmusik kan låta när den uppförs tidstroget. Musiken blommar ut och blir ”förståelig” när den framförs med rätt förutsättningar. Rätt instrument till rätt tidsepok är viktigt för mig. Så tänker man ju inom många genrer. Detta vill jag förmedla vidare. Jag vill förstå vad kompositören ville förmedla och det är lättast att göra det om man har rätt förutsättningar. En fascinerande sak med blockflöjter är att det finns så många olika typer av flöjter med helt olika ljud. Flöjternas klang och övertonserier är helt olika beroende på att borrningen och konstruktionen är olika. Renässansflöjter för solospel är inte lika som renässansflöjter för ensemblespel. Barockflöjterna ska vara briljanta och svara på snabb artikulation på höjden. Det finns flöjter för ensemblespel som är från 16 cm till ca 2 meter höga och ännu större. Idag byggs det även modernare blockflöjter som är mer tonstarka och som passar att spela tillsammans med moderna orkestrar. Det har skrivits mycket blockflöjtsmusik under 1900-talet och under 2000-talet fortsätter kompositörer att skriva för detta nygamla instrument.
Jag gick ut lärarutbildningen på Ingesund 1992 och efter det hade jag världens bästa jobb, som jag sa. Jag var blockflöjtslärare i Arvika och hade allt från nybörjargrupper till duktiga gymnasieelever. Eftersom jag alltid vill lära mig mer sökte jag till Musikerutbildningen i Malmö. Under min tid i Malmö gick jag också barockinterpretation under 2 år, det man brukade kalla barocklinjen. Jag fick min Master i Music Performance 2003 från Musikhögskolan i Malmö. En del av tiden var jag också utbytesstudent i Odense i Danmark., där jag hade Dan Laurin och Nikolaj Ronimus som lärare. På senare år har jag gått kantorslinjen och även Körmagisterutbildningen på musikhögskolan i Göteborg.
Jag har varit lärare på Ingesund sedan 2007. Från 2020 leder jag en kyrkokör inom Svenska Kyrkan och sedan hösten 2022 har jag även blockflöjtstjänsten på Kulturskolan i Kil.
Blockflöjtslärare i Sverige har nyligen organiserat sig till Svenska blockflöjtsförbundet, där jag och andra blockflöjtister är med i styrelsen. Via förbundet vill vi sprida information om allt som rör blockflöjt, kurser, utbildningar, fortbildningar, konserter mm. och vad som händer i kulturskolorna. Vi vill nätverka, nå ut till lärare och elever, både musiker och amatörer. Vi vill fånga in nya elever och peppa studenter att söka till utbildningar. Detta är en viktig uppgift som jag verkligen brinner för.