Forskning inom litteraturvetenskap
Forskning inom ämnet bedrivs av doktorander och lärare, både enskilt och inom olika projekt och med stor spridning på olika litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska områden, knutna till den Kulturvetenskapliga forskargruppen (KuFo), den ämnesdidaktiska forskargruppen Research on Subject-specific Education (ROSE) samt Centrumbildningen språk- och litteraturdidaktik (CSL) (se nedan).
Inom såväl ämnet litteraturvetenskap som KuFo, ROSE och CSL arrangeras regelbundet högre seminarier, öppet för alla intresserade. Dessa är forum för diskussion av aktuell forskning, behandling av pågående avhandlingsarbeten och den forskning som ämnets lärare bedriver. Till seminarierna inbjuds också forskare från andra lärosäten som presenterar sin verksamhet. Ämnet samarbetar också på olika sätt inom universitetet och med andra lärosäten genom gemensamma utlysningar av doktorandtjänster, forskarutbildningskurser, konferenser med mera.
KULTURVETENSKAPLIGA FORSKARGRUPPEN, KUFO
Den kulturvetenskapliga forskargruppen (KuFo) bildades i december 2009, genom en sammanslagning av Narrativitetsgruppen respektive Minnesgruppen som båda bildades omkring 2002. Gruppen har sedan starten haft ambitionen att samla kulturvetenskapligt inriktade forskare vid Karlstads universitet, och fungerar sedan inrättandet som interdisciplinär plattform för kulturvetenskapligt orienterade samtal och forskningssamarbeten, framförallt inom humaniora. I forskargruppen ingår forskare från ämnena engelska (med litteraturvetenskaplig såväl som lingvistisk inriktning), litteraturvetenskap, interkultur, kulturstudier, samt kulturgeografi.
Läs mer om KUFO
RESEARCH on SUBJECT-SPECIFIC EDUCATION, ROSE
ROSE, är en av Karlstads universitets starka forskargrupper. ROSE har utifrån ett flervetenskapligt perspektiv ett särskilt intresse för ämnesdidaktik, lärande och undervisning i ämnen. Det gemensamma forskningsintresset omfattar hur innehållet i undervisningen väljs ut och hur olika undervisningsmetoder påverkar och formar ämnesinnehållet, från grundskola till högskola. Fokus ligger på det som händer i klassrummet, och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen. Fokus i forskningen är hur ämneskunskaper och pedagogisk kunskap integreras - kärnan i all undervisning och allt lärande. Enkelt uttryckt vill ROSE veta mer om hur eleverna ska lära sig på ett bättre sätt.
Läs mer ROSE
CENTRUM FÖR SPRÅK- OCH LITTERATURDIDAKTIK, CSL
CSL utgör en mångvetenskaplig ämnesdidaktisk miljö där forskare och lärare från litteraturvetenskap, svenska språket, svenska som andraspråk, engelska, spanska och pedagogiskt arbete samverkar kring ämnesdidaktisk forskning och utvecklingsarbete. Forskarna inom CSL är aktiva i forskningsmiljöer vid Karlstads universitet och i nationella, nordiska och internationella nätverk. Forskningen är praxisinriktad och ämnesövergripande och CSL har ett väl fungerande och ömsesidigt givande samarbete med yrkesverksamma lärare på olika utbildningsstadier från förskola till universitet. Målen med CSL:s verksamhet är att bidra till nya kunskaper inom det språk- och litteraturdidaktiska fältet, att stimulera till utvecklingsarbete, att involvera lärarna inom våra partnerområden i klassrumsforskning och att stärka kvalitén på lärarstuderandes examensarbeten.
Läs mer CSL