En akademisk professionsutbildning
Lärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning. Vid Karlstads universitet betyder det att utbildningen har ett tydligt yrkesperspektiv. Vi ger dig de bästa förutsättningarna för ett arbetsliv som är komplext, ansvarsfullt och föränderligt, men också roligt. Det är vårt ansvar att se till att du motsvarar de krav som elever, föräldrar och arbetsgivare ställer på sina lärare. Riktigt klar som lärare blir man aldrig, men lärarutbildningen vid Karlstads universitet ger dig en god grund att stå på.

En lärarutbildning utformas genom en rad överväganden: den ska omfatta både generella och specifika kunskaper, den ska förena forskning med arbetet ute i verksamheten, ämneskunskaper ska kombineras med ämnesdidaktik, nationella förutsättningar med ett internationellt perspektiv och utbildningen ska vara visionär samtidigt som den är väl förankrad i skolans verklighet. En bra lärare kan se ut på olika sätt. Lärarutbildningen vid Karlstads universitet ger dig tillgång till en bred repertoar av arbetssätt. Vägen till en självständig läraridentitet förutsätter goda kunskaper och ett öppet, prövande och etiskt medvetet sinne.
TRE ÖVERGRIPANDE KOMPETENSER
Lärarutbildningen i Karlstad och Musikhögskolan Ingesund utvecklar en professionsutbildning runt tre övergripande kompetenser: innehållskompetens, didaktisk kompetens och ledarskapskompetens.
• Innehållskompetens tar fasta på att lärandet har ett kunskapsinnehåll. Vi utbildar professionella lärare på alla nivåer. Vår utgångspunkt är att lärare för alla åldrar och inriktningar behöver kvalificerade kunskaper inom sina respektive ämnesområden. De områden som ingår uppfyller höga krav.
• Didaktisk kompetens innebär att vi lägger särskild vikt vid att de ämnesinriktade studierna sätts i relation till läraryrket. Här bearbetas frågor om hur lärandemål formuleras och blir till undervisning, hur läraren kan arbeta på olika sätt för att stödja elevernas lärande och hur lärare kan bedöma och ge respons till eleverna. Vid Karlstads universitet finns centrumbildningar som arbetar specifikt med forskning inom ämnesdidaktik.
• Ledarskapskompetens innebär att läraren kan skapa lärandemiljöer som är både trygga och utmanande. Under utbildningen får våra studenter utveckla sin förmåga att förebygga och hantera konflikter. Vi förbereder även studenterna för att utvärdera såväl skolans verksamhet som egna och andras lärande samt för att samarbeta med kollegor, föräldrar och elever och ta tillvara mångfald som en pedagogisk tillgång.
VÅRA STUDENTER ÄR VIKTIGA
Lärarutbildningen har ett nära samarbete med skolans verksamhet. Utformningen av den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, ser vi som ett gemensamt ansvar. Lärarutbildare på våra partnerskolor är viktiga länkar som tillför kompetens och närhet till aktuella skolfrågor. Och sist, men inte minst, är du som student en viktig part i utbildningens utveckling. I samband med avslutningen på respektive kurs genomförs en kursvärdering. Den är en viktig del av underlaget för fortsatt planering och utveckling av kursen. Kursvärderingen är också en slags kvalitetskontroll genom att den visar hur kursen uppfattats av dig som student. En viktig förutsättning är därför att du delger oss dina erfarenheter och synpunkter. Karlstads universitets lärarutbildning har även programråd. Dessa är en mötesplats för programledare, studenter och kursledare. Syftet är också här att verka för kvalitetsutveckling av programmet.
