Christoffer Johansson, Polen
Till att börja med har jag fått uppleva hur det är att arbeta på en skola i Polen. Under tiden på denna skola har jag fått uppleva saker som både skiljer sig från hur det ser ut i den svenska skolan, men jag har även fått uppleva saker som liknar hur det ser ut och fungerar i Sverige. Jag har fått möta så väl lärare som elever vilka båda har gett ett mycket gott intryck och varmt bemötande. Jag har också hunnit med att turista, samt att besöka Auschwitz-Birkenau, vilket jag tycker alla som har möjlighet borde göra!

Vidare har jag fått möjlighet att träffa studenter från universitetet i Opole som tagit med oss på massa olika aktiviteter och visat oss runt i staden. Jag har även fått vara med på en av deras lektioner på universitetet. Jag har varit i Polen tidigare, men då bara upplevt det som turist. Nu fick jag chansen att se Polen på ett annat sätt och uppleva det mer likt det sätt de som bor i Polen gör.
Jag har lärt mig om hur skolan i Polen kan vara, några skillnader och likheter som finns mellan skolan i Polen och i Sverige. Något jag tyckte var intressant var att eleverna där, inte följer sin klass i alla lektioner på samma sätt som de ofta gör i Sverige. Här hade eleverna exempelvis möjlighet att söka vissa kurser som de kunde läsa på engelska istället för polska och arbetade på så vis ämnesöverskridande. Detta tror jag utvecklar deras engelska på ett bra sätt. Dessa kurser kunde innehålla elever från lite varierande årskurser. Samtidigt kunde de elever som hade det svårt, vid tillfället för dessa lektioner läsa exempelvis mer polska eller matematik. Upplägget med kurser på engelska är något jag inspirerats av och som jag tror kan vara användbart i mitt framtida yrke. Exempelvis skulle man kunna arbeta med samma saker/områden på engelskalektioner som man arbetar med i exempelvis geografi, historia eller något annat ämne och på så vis ytterligare stödja eller utveckla deras lärande i detta ämne, samtidigt som de lär sig engelska. Jag har också lärt mig att skolmat är något vi i Sverige ska uppskatta, då detta inte var något som erbjöds eleverna på denna skola, utan här fick de ta med sig egen mat.
Jag har även lärt mig mer om Polen som land och deras kultur. På detta vis tycker jag också att jag har fått en större förståelse för varför människor med olika kulturer och ursprung kan se olika på saker och ting. Jag har också lärt mig att Polen är mer likt oss i Sverige än vad jag trott tidigare och fått en annan bild av landet, jämfört med den jag hade tidigare.
Jag skulle verkligen rekommendera andra att ta denna chans! Själv hade jag inte ens tänkt på denna möjlighet innan Amanda frågade om jag var sugen på att hänga med och jag kan säga att jag är extremt glad att jag tog chansen. Jag skulle beskriva denna VFU som både ett äventyr och en chans att lära sig om ett annat land, dess kultur och skolsystem. Vill man och har man möjlighet att åka längre bort och vara borta i tio veckor tror jag det kan vara jättespännande, men har man som mig inte möjlighet att vara borta så läng, tycker jag två veckor är ett oerhört bra alternativ. Det bör också tilläggas att Polen är ett oerhört billigt och prisvärt alternativ. Boende fick vi gratis så det enda vi behövde betala var flyg och hotell för helgen vi spenderade i Krakow. Dessutom var både mat och öl billigt, så totalt sett behöver det inte bli mycket dyrare än att spendera två veckor hemma i Sverige.
