Studentröster om VAL-projektet
Många studenter läser inom VAL-projektet på Karlstads universitet. Här är några röster om hur det är att vara student inom projektet.
Lisa, Strängnäs
- Läser till grundskollärare (senare år) i hemkunskap och biologi
Hur fick du kännedom om VAL-projektet?
- Jag hade först läst in mina ämneskunskaper och tänkte sedan läsa pedagogiken för sig. Den studievägledare jag pratade med då frågade mig vad jag hade för arbetslivserfarenhet inom läraryrket. Eftersom jag jobbat som lärare sen -99 så fick jag då tips om att VAL-projektet passade bättre för mig.
Varför sökte du till VAL-projektet?
- Jag vill som sagt komplettera med pedagogiken och det gick fortare att bli klar om jag läste VAL än om jag läste KUB.
Hur är det att studera inom projektet, när studierna ges på halvfart och distans?
- Det krävs viss disciplin när man läser på distans, men jag har läst hela min utbildning så och det har fungerat bra. Distans är enda alternativet när man har familj och jobb samtidigt. Halvfart är bra för då hinner man med både studierna och barnen.
Vad ser du fram emot efter utbildningen?
- Att få ett fast jobb! Att få tryggheten att man blir kvar på ett ställe och där kan man engagera sig mer i skolan än nu när man inte vet om man blir kvar en termin eller två. Det ska bli skönt att landa.
Ralf, Motala
- Läser till yrkeslärare med inriktning fordon
Hur fick du kännedom om VAL-projektet?
- Det började med att en arbetskamrat hade läst på SÄL-projektet. Han tipsade mig och jag letade mig fram till Umeå universitets hemsida där jag fann Val-projektet. Därifrån fanns länkar till de andra lärosätena. Jag hade hört gott om utbildningen vid Karlstads universitet, och det var där som min arbetskamrat hade studerat också, så jag skickade in min ansökan.
Varför sökte du till VAL-projektet?
- Det var på eget initiativ, men jag vet ju att krav kommer att komma på lärarlegitimation för att få ha kvar tjänsten. Och eftersom VAL-projektet enligt nuvarande direktiv bara kommer att finnas kvar till 2015 så var det lika bra att hoppa på på en gång.
Hur är det att studera inom projektet, när studierna ges på halvfart och distans?
- Det är inte som att glida på en räkmacka i alla fall! Det är många uppgifter som ska lämnas in, men med planering och struktur så fungerar det bra. Man saknar sina studiekamrater när man är hemma och läser på distans, men lärplattformen Its-learning är bra. Där kan man chatta och utbyta erfarenheter med dem mellan närträffarna. Att läsa på distans är annars bra, speciellt när man har tillmötesgående arbetsgivare och arbetskamrater!
Vad ser du fram emot efter utbildningen?
- Har inte tänkt så långt fram än… Jag tar en termin i taget, men visst ska det bli skönt när jag är klar och blir behörig i yrket. Det är ju målet! Behörigheten ger större möjligheter och trygghet. Det är också ett kvitto på att du kan undervisa!
Maria, Karlstad
- Läser till gymnasielärare i teater och psykologi
Hur fick du kännedom om VAL-projektet?
- Jag läste om det i både lokaltidningen och branschtidningar.
Varför sökte du till VAL-projektet?
- Jag hade först läst en termin pedagogik och blev då intresserad av PPU eftersom jag ville ha en lärarexamen. Jag var intresserad av lärarrollen och ville lära mig mer. VAL-projektet var helt rätt!
Hur är det att studera inom projektet, när studierna ges på halvfart och distans?
- Det fungerar väldigt bra. Jag har studerat på distans förut så jag vet att det kräver disciplin och struktur. Och sen underlättar det förstås när man har en flexibel arbetsgivare och förstående kollegor. Utbildningen innebär både utmaningar och beröm. Jag försöker tänka nytt och våga mer istället för att befästa det jag redan kan. Utbildningen hjälper mig med den utmaningen. Bekräftelsen jag får på att jag tänker rätt är bra beröm!
Vad ser du fram emot efter utbildningen?
- Jag tänkte kanske studera ett ämne till. Oavsett om jag gör det så är examen ett kvitto på att du har rätt att vara lärare. Det är skönt för självkänslan! Sen öppnar det förstås nya möjligheter också.