Workshops med dynamiska matematikprogram i undervisningen
När proven blir digitala behöver lärare ha en digital kompentens. Den digitala kompetensen innefattar både kunskaper i handhavandet av digitala verktyg i undervisningen och didaktiska kunskaper vid användning av digitala verktyg i undervisningen.
Skolverket erbjuder kompetensutvecklingsstöd inom matematikdidaktik, vid användningen av digitala verktyg i matematikundervisningen, med särskilt fokus på dynamiska matematikprogram. Stödet paketeras i moduler på Lärportalen. Skolverket kompletterar stödet med workshops för att fler lärare ska få möjlighet till kompetensutveckling i handhavandet av digitala verktyg kopplat till sin matematikundervisning.
Målgrupp
Workshopsserien riktar sig till lärare som undervisar i matematik i årskurserna 7–9 och i gymnasieskolan samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen.
Deltagarna ska vara verksamma lärare, men behöver inte vara behöriga matematiklärare. Workshopsserien är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer, i mån av plats. Inga förkunskaper krävs men deltagarna behöver parallellt genomföra modulen Dynamiska matematikprogram i undervisningen, åk 7–9 eller Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Gy.
Syfte
Deltagarna i workshopserien ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter i användning av dynamiska matematikprogram i undervisningen utifrån lärandemålen i modulerna Dynamiska matematikprogram i undervisningen, åk 7–9 och Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Gy.
Genomförande
Dynamiska matematikprogram i undervisningen, åk 7–9 och Dynamiska matematikprogram i undervisningen, Gy är två moduler som är nya och publicerats på Skolverkets Lärportal i januari 2023. Efter synpunkter från målgrupperna genomförs en revidering av modulerna under januari-mars 2024.
Modulerna består av en introducerande del där deltagaren själv får bekanta sig med matematikprogram och därefter reflektera över några didaktiska aspekter på undervisning med matematikprogram. Modulen innehåller även aktiviteter där deltagaren arbetar praktiskt med GeoGebra i matematikundervisningen. Utifrån modulens innehåll ges en workshopserie som följer respektive modul.
Om deltagaren genomför hela workshopserien beräknas det sammanlagt ta cirka 15 timmar. Tiden beräknas fördelas enligt följande:
- introduktion, genomgång och utvärdering cirka 8 timmar
- gruppdiskussioner och praktiska övningar cirka 7 timmar
Workshops hösten 2024
Tidigaste datumet för första workshoptillfället är 2024-09-02. Den första träffen i workshopserien ska ha genomförts senast 2024-09-30 och den sista träffen senast 2024-12-06.
Den totala omfattningen i tid för att följa en modul och delta i workshoparna beräknas till 23–27 timmar för deltagarna (varav workshops 15 timmar). Om deltagaren efter genomförd modul önskar genomföra ytterligare modul, hänvisas deltagaren till att på egen hand leta på Skolverkets Lärportal.
Kursinnehåll
Workshopserien består av sex träffar utifrån innehållet som beskrivs nedan. Huvudmannen och lärosätet kommer överens om datum och plats för träffarna. Workshoparna i de olika modulerna kan förläggas på olika datum och tidpunkter.
Träff 1 – GeoGebra ett dynamiskt matematikprogram
Rektorer bjuds in att delta vid detta pass.
Tid: ca. 3 timmar
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll
- Beskrivning av Lärosätets handledande funktion.
- Beskrivning av krav för erhållande av intyg efter genomförd workshopserie.
- Indelning av deltagare i par eller studiegrupper, som kan stötta varandra i lärandet och utbyta erfarenheter under det att deltagarna följer vald modul.
- Introduktion av GeoGebra
- grundläggande verktyg och funktioner i GeoGebra
- praktiska exempel, kopplat till centralt innehåll i kurs- och ämnesplanen i matematik
- Arbete med adekvata matematikuppgifter, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 2 – GeoGebra ett dynamiskt matematikprogram
Tid: ca. 2 timmar
Förberedelser: Deltagarna har tittat på följande två filmer, som finns i Del 1 i modulen: "Lärarröst om att använda GeoGebra" samt "Inspirationsfilm av Jonas Hall".
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Fortsatt introduktion av GeoGebra
- praktiska exempel, kopplat till centralt innehåll i kurs- och ämnesplanen i matematik
- centrala GeoGebra-kommandon
- vanliga fel vid användning av programmet
- Arbete med adekvata matematikuppgifter, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 3 – Modulen, Del 1
Tid: ca. 2,5 timmar
Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 1 i vald modul.
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 1.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 4 – Modulen, Del 2
Tid: ca. 2,5 timmar
Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 2 i vald modul.
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 2.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 5 – Modulen, Del 3
Tid: ca. 2,5 timmar
Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 3 i vald modul
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 3.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
Träff 6 – Modulen, Del 4
Tid: ca. 2,5 timmar
Förberedelser: Deltagarna har gått igenom del 4 i vald modul.
Deltagarna träffas modulvis.
Innehåll:
- Genomgång av didaktiska frågor och aktiviteter i Moment B, del 4.
- Reflektera över texten och arbete med uppgifterna, tillsammans i par eller studiegrupperna och under handledning av workshopledare.
- Praktiska exempel på hur deltagaren kan arbeta vidare efter genomförd modul samt var de kan hitta mer stöd för kompetensutveckling.
- Genomförande av utvärdering av workshopserien.
Lärandemål
Deltagarna har lärt sig grunderna i GeoGebra och har fått möjlighet att praktisera sina nyvunna kunskaper. Deltagarna har fått möjlighet att reflektera över möjligheter och utmaningar vid användning av GeoGebra i undervisningen.
Deltagarna har även fått kännedom om didaktiska perspektiv vid användning av GeoGebra i matematikundervisningen.