Lärarlyftet - Svenska som andraspråk åk 4-6, 15 hp (1-15)
Svenska som andraspråk för lärare åk 4-6, 15 hp (1-15) är en uppdragsutbildning inom ramen för Lärarlyftet som endast får sökas av dig som är anställd som lärare och har huvudmannens godkännande.
Målgrupper svenska som andraspråk
Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4–6 utan att vara ämnesbehörig.
Urval bland behöriga deltagare sker genom lottning om kurserna når maxantal.
Villkor för deltagande
För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du:
- ha en behörighetsgivande lärarexamen,
- vara anställd som lärare inom skolväsendet, av staten, en kommun eller enskild huvudman och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande.
Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Genomförande
Kursen genomförs på kvartsfart och alla delkurser är på distans med några obligatoriska digitala träffar. Kontakta kursansvarig eller kursadministratör för mer information om närträffar.
Kursens innehåll och upplägg
Kursen består av fyra delkurser med följande huvudsakliga innehåll:
- Det interkulturella klassrummet, 4 hp
- Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, 4 hp
- Andraspråksinlärning, arbetsformer och bedömning, 3.5 hp
- Läsning i ett andraspråksperspektiv, 3.5 hp
Du kan läsa allt om delkursernas innehåll, lärandemål och former för examination i kursplanen. Du hittar kursplan och litteraturlista i högermenyn på sidan. Litteraturlistan är preliminär fram till sex veckor innan kursstart.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker online via det universitetsgemensamma systemstöd för inhämtning och dokumentation av kursdeltagares och ansvariga lärares synpunkter. Systemet bygger på standardiserade digitala enkäter som besvaras av kursdeltagarna. Det finnas möjlighet att komplettera med kursspecifika frågor. Resultatet återkopplas till kursdeltagarna via Canvas.
Studievägledning, validering och tillgodoräknande
Samtliga deltagare som antas till kursen får information om att man har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande där universitetet bedömer den sökandes kunskaper och/eller färdigheter från tidigare utbildning eller yrkesverksamhet i förhållande till lärarlyftskursernas lärandemål. Alla deltagare har möjlighet att kontakta studie- och karriärvägledare och boka samtal för stöd i valideringsprocessen. Det är obligatoriskt om tillgodoräknandet handlar om kunskaper som i huvudsak har utvecklats i yrkesverksamhet (kallas ibland reell kompetens).