Exempel på temaföreläsningar
Inspireras av våra exempel på temaföreläsningar studiedagar och kontakta oss för att boka våra lärare och forskare till din skola eller kommuns studiedagar. Exemplen visar på flera olika ämnen och teman och presenteras nedan i alfabetisk ordning.
Genomförande, tidpunkt. kostnad och plats bestäms i dialog mellan vår uppdragskoordinator eller vd och rektor, skolledare eller skolhuvudman.
Astronomi i skolverksamheten
Målgrupp: lärare i grundskolan/gymnasiet
Följ med på en virtuell resa i universum där vi visar på universitetets möjligheter som samarbetspartner med skolor när det gäller att föra ut astronomidelen i skolans kursplan. Redan nu har lärare i Värmlandsregionen fortbildats till att själva lära sig att utnyttja det datorprogram vi använder för att åka omkring i universum och på det sättet lära sig astronomi.
Att arbeta med läsning i alla ämnen
Målgrupp: lärare i grundskolan/gymnasiet
Studiedagen handlar om hur lärare i alla ämnen kan utveckla läskompetensen inom sitt/sina specifika ämnen. Dagen kommer att innehålla föreläsningar, praktiskt arbete för lärarna och konkreta undervisningsförslag. Deltagarna får ta del av den senaste forskningen om läsundervisning samt god vägledning hur de kan omsätta teorierna i det praktiska klassrumsarbetet.
Att dramatisera begrepp inom naturvetenskap
Målgrupp: lärare i åk 4-9
Studiedagen innehåller en forskningsbaserad föreläsning kring dramatisering av begrepp inom naturvetenskap, ett verktyg för elevers lärande av begrepp som upplevs svåra och abstrakta. Exempelvis dramatiserar vi några naturvetenskapliga begrepp som rör fotosyntes, genetik, vattnets aggregationstillstånd med mera. Dramatiseringsövningarna som metod är tillämplig inom alla naturvetenskapliga ämnen.
Drama och berättande som verktyg i matematiken
Målgrupp: lärare i grundskolan
Syftet är att genom berättelsen få eleverna att samarbeta, tydliggöra olika tal och dess funktioner på ett gestaltande sätt. Deltagarna får bl.a. prova att agera utifrån den föränderliga ”Dronken”, en pedagogisk modell föreläsaren själv utvecklat inom området. Det handlar också om att prova på att skapa en egen berättelse som går att gestalta med fokus på att förstå, kommunicera och uttrycka matematik. Föreläsningen bygger på att deltagarna deltar aktivt vilket innebär att deltagarna uppmanas ha kläder som lätt går att röra sig i.
EduDans och matematik
Vi erbjuder workshoppar i EduDance som är en världsomfattande pedagogisk metod. Dans och rörelse används som medel för att lära sig om, och förstärka kunskaper i, grundskolans ämnen genom kroppsliga gestaltande upplevelser. Detta kan göras i möte med många olika ämnen och ämnesinnehåll.
Målgrupp: lärare i åk F-3
Vi gestaltar såväl enskilt som tillsammans i grupp grundläggande matematiska begrepp som bakom, framför, bredvid, över och under. Vi övar taluppfattning och turordning genom dansfraser och samarbetar som tiokompisarna gör.
Målgrupp: lärare i åk 4-6
Vi förstår och samarbetar kring geometriska former i kroppen och rummet. Vi utforskar även vinklar och grader. T ex vilka geometriska former kan vi bilda i våra egna kroppar, kan vi finna både liksidiga och rätvinkliga trianglar, kvadrater och romber? Hur kan vi göra en dans om geometri?
Målgrupp: lärare i åk 7-9
Vi löser problem genom att mäta och dansa volym och area. Vi lär oss att tyda och räkna ut ekvationer genom gestaltningssamarbeten där likamedtecknet har en central roll i framförandet. Vi utforskar symmetri och asymmetri.
EduDans och biologi – blodomloppet
Målgrupp: lärare i åk 4-9
Vi gestaltar och lär oss om hjärtats uppbyggnad och delar. Vad innehåller vårt blod? Vilka funktioner har röda och vita blodkroppar? Vi dansar stora och lilla kretsloppet och samarbetar för att kroppsligt och bildligt förstå förloppen.
EduDans och geografi – kartor
Målgrupp: lärare i åk 1-3
Kartor – hur fungerar de? Vi skapar och tolkar kartor med bild och kropp, lär oss om riktningar, nivåer och avstånd med kroppen samt olika vägar genom rummet.
Friluftsliv i närmiljön
Målgrupp: Lärare i åk 7-9, främst idrottslärare
Se möjligheterna i närmiljön för att utforma ett spännande och upptäckande friluftsliv. Hur får vi våra elever delaktiga i ett utforskande av ett friluftsliv i vår närmiljö?
Fysisk aktivitet i skolmiljö med särskilt fokus på inriktning yngre barn
Målgrupp: Lärare i åk F-3 samt fritidspedagoger
Hälsocoachen i skolan är en möjlig ny resurs med ansvar för att nå ett minimum av daglig fysisk aktivitet för alla barn. Hur organiserar vi skola och fritidsverksamhet för att nå målen med fysisk aktivitet och framför allt hur gör vi ute i praktiken i mötet med barnen?
Fördjupa dina kunskaper om litteratur
Målgrupp: lärare i grundskola/gymnasiet
Du kan vara ämneslärare i svenska som vill fördjupa dina ämnesspecifika kunskaper. Du kan också ha inriktning mot andra ämnen och är nyfiken på hur man kan arbeta gränsöverskridande med litteraturen i andra ämnen som historia, geografi och biologi. Samtliga förslag nedan anpassas till målgruppen med inriktning mot barnlitteratur och yngre barn, alternativt ungdomslitteratur och vuxenlitteratur.
1. Litteraturen i samtiden
På den här studiedagen får du möjlighet att uppdatera dig på nyutgiven litteratur. Vi kommer att prata om tendenser i den samtida litteraturen och gå på djupet i ett par utvalda titlar. Hur ser till exempel kriminalaren ut i den samtida deckaren? Vilka ämnen behandlas i floran av självbekännelselitteratur? Vad skrämmer läsaren i 2000-talets skräckfiktion? Vilka trender och tendenser ser vi i barn- och/eller ungdomslitteraturen?
2. Litteraturen och de eviga frågorna
Här diskuteras och levandegörs gemensamma och allmängiltiga teman i modern litteratur och klassiker. Vi undersöker till exempel hur livet, kärleken och döden gestaltas, hur existentiella dilemman förmedlas eller hur oförmågan att skilja på fantasi och verklighet tar sig olika uttryck då och nu.
3. Litteratur och värdegrund
Vår utgångspunkt under denna studiedag är värdegrundsfrågor anpassade till den tänkta elevgruppen. Det handlar till exempel om frågor som rör demokrati, solidaritet och kompisskap, klass, genus, etnicitet, HBTQ eller hållbar utveckling. Vi fokuserar på litteraturen som redskap och resurs i diskussioner om viktiga och känsliga ämnen och dess möjlighet att via perspektivskiften ge läsaren kunskap om andra människors livsvillkor. Vi diskuterar även hur man kan koppla litteraturen till relationen människa-samhälle och människa-natur, såsom exploatering och miljöförstöring genom litteraturhistorien. Hur såg det ut då och hur ser det ut nu?
4. Lyrik
Här görs en praktisk genomgång av hur man kan analysera lyrik och se den med nya ögon. Frågor som diskuteras är bland annat vilken plats och funktion lyriken har i samhället, till exempel inom musikgenrer som rock och rap samt sociala medier. Vidare undersöker vi hur man kan arbeta med lyrik i skiftande undervisningssituationer. Vi tittar också närmare på ny svensk lyrik.
5. Att analysera och tolka skönlitteratur
Denna studiedag presenterar aktuell litteraturteori och teoretiska begrepp som till exempel eko-kritik, receptionsteori, performativitet och intermedialitet. Vi diskuterar även nya forskningsrön inom narratologi och hur moderna analysverktyg öppnar upp för nya dimensioner i litteraturen.
Grunderna till programmering
Målgrupp: lärare i åk F-6
Vi använder oss av Bee bots för att visa på enkel programmering, visar på hur det binära talsystemet är uppbyggt och gör egen programmering i Scratch JR.
Hur formulera uppgifter som underlättar formativ bedömning?
Målgrupp: lärare och skolledare i grundskolan/gymnasiet
Känner du som lärare stress över det centrala innehållet i kursplanerna? Funderar du på om du bedömer det som är tänkt att bedömas? En av nyckelstrategierna i arbetet med formativ bedömning är att arbeta aktivt med kursplanens syfte och kunskapskrav. Genom att konstruera uppgifter som mäter det som är tänkt att mätas underlättas lärarens arbete och bedömningen blir en integrerad del i lärarens undervisning och planering.
Här fokuserar vi på konstruktion av tillförlitliga och valida bedömningsunderlag som är en förutsättning för ett formativt arbetssätt. Kursen bygger på en dialog utifrån kursdeltagarnas egna erfarenheter, utmaningar och konkreta exempel.
Hur lär man sig läsa när man har en hörselnedsättning och inte hör alla ljuden?
Målgrupp: lärare i åk F-3
Barn med hörselnedsättning och döva barn med cochlea implantat möter ni i era verksamheter. Det finns en hel del forskning som visar att dessa elever inte når målen i den grad som hörande elever. Vad beror det på och måste det vara så? Jag tror att mer kunskap behövs och mycket kan göras om man arbetar med en visuellt inriktad didaktik och med mer kunskap om de framgångsfaktorer som går att utläsa av forskningen.
Hållbar utveckling
Målgrupp: lärare i åk 5 - gymnasiet
Inspireras till ett ämnesövergripande, kreativt och lekfullt sätt att undervisa om frågor som hållbar utveckling, klimatförändring, översvämningsrisker och samhällets hantering av dessa!
Workshopen behandlar området hållbar utveckling och begrepp som klimatrelaterade risker, befolkningsutveckling och naturresursutnyttjande. Workshopen har ett entreprenöriellt lärandeperspektiv, vilket innebär ett lärande som aktivt främjar kreativitet, nyfikenhet, förmåga att fatta beslut, att kommunicera, samarbeta, ta egna initiativ och att omsätta idéer till handling. Upplägget bygger på att deltagarna under workshopen får en introduktion till området samt provar Centrum för klimat och säkerhets pedagogiska verktyg och med utgångspunkt i detta reflekterar runt hur ett ämnesöverskridande arbete i skolmiljö skulle kunna se ut runt tidigare nämnda begrepp.
Workshopen är tänkt att användas som utgångspunkt för lärande inom naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnen företrädesvis ifrån år 5-gymnasiet.
Idrottsskolor – idrott, lek och rörelse i nya former
Målgrupp: lärare i åk 4-6 samt fritidspedagoger
Vad, varför, hur och när utformar vi en idrottsskola? En verksamhet som kan nå alla barn i skolmiljö i samverkan med föreningslivet. Hur möter vi upp för att på bästa sätt kunna utveckla en verksamhet för alla barns rätt till en egen idrottsbarndom i skolmiljö.
Interkultur i praktiken
Målgrupp: lärare och rektorer i grundskola/gymnasiet
Studiedagen ger en introduktion till och behandlar interkulturella perspektiv på det pedagogiska arbetet i förskola och skola. I fokus är kulturmöten och interkulturella modeller, samt en kritisk diskussion om hur kulturella traditioner och transnationella livsformer inverkar på dagens skola.
Kommunicera effektivt med dina elever
Målgrupp: lärare och rektorer i åk 7 - gymnasiet
Dagens kommunikation sker i stor utsträckning via webb och sociala medier. Med hjälp av webbanpassat språk och djupare kunskap kring grafisk design kan du stärka din undervisning så att dina elever lättare tar till sig din undervisning både analogt och digitalt. Du får med dig både inspiration och konkreta arbetsverktyg.
Kroppslig matematik för de yngsta förskolebarnen
Målgrupp: personal i förskolan
I förskollärarprogrammet arbetar vi med att synliggöra och praktiskt undersöka matematisk forskning om matematik för de yngsta förskolebarnen i form av workshopar med studenterna. Ett av dessa tillfällen fokuserar på Karen Barads teorier om materialitet och kroppslighet, där forskning också visar på detta som en användbar ingång för förskollärare för att bredda ämnet från de gängse kognitivt inriktade teorierna kring matematiskt lärande.
Leda med IKT i pedagogisk verksamhet
Målgrupp: skolledare, rektorer och förskolechefer
Studiedagen syftar till att deltagarna stärker förmågan att kritiskt reflektera över och handla utifrån de möjligheter och begränsningar som finns i att använda IKT som verktyg för kollegialt lärande, förbättringsprocesser och en trygg miljö som gynnar lärande för barn/unga i skolverksamhet. Under dagen ingår för deltagarna att påbörja arbetet med att formulera en vision och utkast till IKT-strategi (alt. omarbeta en befintlig), för att kunna skapa en nysatsning på IKT och lärande i den lokala kontexten.
Motivera elever i undervisning i naturvetenskap – hur kan man göra det?
Målgrupp: lärare i åk 4-9
Studiedagen innehåller en forskningsbaserad föreläsning om undervisning i naturvetenskap och vilka effekter den får på elevers intresse och engagemang i lektioner i de naturvetenskapliga ämnena. Studiedagen handlar om ett kontextbaserat lärande och bygger på att man utgår från en relevant kontext för eleverna, för att sedan koppla undervisningsmoment till kontexten. Kontexten kan vara exempelvis vara kriminalteknik, ”min mobil”, ”min frukost” eller något annat. Studiedagen innehåller även praktiska aktiviteter, där vi tillsammans resonerar om utmaningarna i att arbeta på detta sätt och hur dessa kan lösas.
Musik för livet
Målgrupp: lärare i förskolan - gymnasiet
Låt dig inspireras och beröras i en workshop där musik används som verktyg för social, kulturell och mänsklig utveckling. Alla kan vara med i denna lekfulla, kommunikativa och kreativa workshop.
Med pedagogiska musiska verktyg där musik, bild, poesi, rörelse och drama vävs samman till en helhet, får alla komma till uttryck i en tillåtande skapande miljö.
Nya droger på internet – forskning i framkant om en växande och snabbt föränderlig drogscen
Målgrupp: Lärare och rektorer i grundskolan/gymnasiet
På senare tid har medierna rapporterat om att ungdomar skadas eller förolyckas efter att ha intagit så kallade internetdroger. Namn som ”spice” och kannibaldroger” nämns i rubrikerna. Hur omfattande är problemet? Var finns det för nya droger? Vilka effekter och risker har de? Hur kan vi förhindra att människor kommer till skada?
Vi erbjuder olika varianter av föreläsningar utifrån vår forskning, både allmänna föreläsningar och specialiserade till olika yrkesgrupper. Vi kan också skräddarsy innehållet i dialog med en arbetsgivare utifrån ert behov.
Nyfiken på musikens magiska värld?
Målgrupp: lärare i åk F-3
Med sånger, ramsor, musiklekar, musiklyssning, rytminstrument, dans och rörelse får du ett bra material att använda till magiska musikstunder. En rolig workshop med ett material som dina elever kommer att tycka mycket om.
Religionskunskap i ett multikulturellt samhälle
Målgrupp: lärare i gymnasiet
Att lära AV världsreligionerna istället för att lära OM världsreligionerna. Världsreligionerna har potential att bidra till såväl konflikt som försoning. Ofta betonas religionens bidrag till konflikt. Betydligt mer sällan fokuseras på världsreligionernas humanistiska, sedelärande arv. I denna kurs komplicerar vi bilden, och utan att väja för religionernas komplexa sidor fokuserar vi på den vishet, det humanistiska arv, som finns nedlagt i religionernas skrifter och traditioner.
Saga, lek och experiment – naturvetenskap i förskolan
Målgrupp: personal i förskolan
Studiedagen är praktiskt inriktad med många övningar och exempel på hur sagor, lek och experiment kan användas i förskolan för att arbeta med naturvetenskap. Deltagarna får under dagen utveckla nya kombinationer av sagor, lek och experiment. Dagen innehåller en kort föreläsning om en vetenskaplig studie med barn i åldrarna 4-8 år och deras respons på aktiviteter som byggde på sagor och lek med koppling till naturvetenskap.
Sannolikhet och kombinatorik
Målgrupp: lärare i åk F-6
I kursplanen i matematik lyfts sannolikhetsläran fram och beskrivs under en egen rubrik både för åk 1 - 3 och 4 - 6. Deltagarna i denna workshop kommer att få prova på några enkla spel och övningar lämpliga för att ge elever en grundläggande förståelse för sannolikheter.
Skolans sceniska projekt
Målgrupp: lärare i förskolan - gymnasiet
Låt hela skolan involveras i ett sceniskt projekt där estetiska ämnen integreras med övriga ämnen.
Under en kortare eller längre period finns vi där för er och leder det hela framåt i en skapande process. Det slutgiltiga målet är en föreställning "Summan av kardemumman", ett arbete som vi gör tillsammans och som förhoppningsvis alla kommer att bära med sig som ett härligt minne.
Vetenskapligt skrivande - att förbereda sig inför högskolestudier
Målgrupp: lärare i gymnasiet
Gymnasielever får träna sig i att skriva många olika typer av texter, men i mindre utsträckning fundera kring vad det är för typ av texter man skriver och varför. Den här kursen riktar sig i första hand till lärare som handleder gymnasiearbeten och syftar till att vidga kunskapen om och funktionen hos olika typer av text, samt det vetenskapliga språk som ligger till grund för skrivandet på högskolan.