Ett mer holistiskt perspektiv - Risk och miljöstudier
Finn Nilson är professor i riskhantering vid Karlstads universitet, ämnesföreträdare för ämnet Risk och miljöstudier och föreståndare för Centrum för forskning om samhällsrisker. I sin egen forskning antar han ofta ett individperspektiv och menar på att det är viktigt att lägga ihop de olika delarna och se kriser från ett helhetsperspektiv.

- Det är lätt att fokusera på en detalj, säger Finn. Vid exempelvis en brand tittar ofta ingenjörerna mer på brandens orsak. Det medicinska fokuserar mest på brännskador.
Men orsakerna till skador och olyckor är mer komplexa än så och det krävs att riskforskningen täcker hela området och att delarna kan avläsas som en helhet. För att skapa goda förutsättningar för att lyckas är forskningen som bedrivs vid Centrum för forskning om samhällsrisker enormt tvärvetenskaplig och multidisciplinär. Det bidrar till ökad förståelse för risker som fenomen, vilket också är forskningens mål. Att jobba utifrån olika, kompletterande områden och perspektiv är värdefullt.
Hämtar inspiration från varandra
Att forskningen bedrivs med den bredd den gör har lett till en öppen miljö. Forskarna har olika forskarbakgrunder och sätt att göra saker på, vilket Finn beskriver som positivt.
- Nyckeln till vår framgång är att vi kan samarbeta med personer olika oss själva. Som har andra idéer vad gäller metod och datainsamling. Vi hämtar inspiration från varandra!
De kunskapsutbyten och samarbeten som sker leder till en prestigelös miljö. Här gläds man åt den andres lycka och framgång, medmänskligheten är genuin. Nu finns chansen att bli en del av teamet, genom anställning som biträdande lektor. Förhoppningen är att den som får anställningen ska vara en frisk fläkt.
Nytänkande universitet i ständig utveckling
- Vi vill stärkas av en person som kommer in med nya idéer som kompletterar de som redan finns. En person som har andra perspektiv och sätt att se saker på, framförallt när det kommer till våra stora forskningsfrågor, berättar Finn.
I och med universitetets unga ålder finns inte heller gamla strukturer och traditioner att förhålla sig till. Universitetet i sig är nytänkande och i en ständig utvecklingsprocess. Det ger goda möjligheter att bidra, inte bara till forskargruppen utan också till universitetets resa framåt.
