Blended learning i högre utbildning
Informatikkurserna vid Karlstads universitet har i flera årtionden innehållit olika aspekter av blended learning. Distansundervisning startade på 70-talet och nu mera finns ett helt grundutbildningsprogram på distans. I både distanskurser och campuskurser används olika former av mediastöd.
Vid informatik har vi under flera år arbetat strategiskt med att öka andelen blended learning-aktiviteteter genom nätbaserade inslag på campuskurser, tillgång till campusbaserade inslag på distans och även samläsning mellan campus- och distanskurser. För detta används bl.a. tekniker som itslearning som lärplattform, videoinspelade föreläsningar, Skype och Adobe Connect för handledning och seminarier.
Under 2015 drivs projektet ’Flexibla caseuppgifter: blended learning från instruktion till examination’ – ett kursutvecklingsprojekt som syftar till att undersöka hur digitala metoder och tekniker kan användas för att vidareutveckla kurser såväl på campus som på distans. Målsättningen är att höja den pedagogiska kvaliteten och studentens lärande samt effektivisera resursanvändningen. Fokus för projektet är således att designa, testa och värdera olika läraktiviteter genom att integrera synkrona och asynkrona undervisningsformer. Exempel på sådana läraktiviteter är verklighets-baserade case, flippat klassrum, videobloggar och videoinspelat material i kombination med handledning, seminarier och föreläsning.