Handelshögskolans uppförandekod
Ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt och agerande är en del av god vetenskaplig sed och ingår i Handelshögskolans mission: ”We educate responsible professionals and conduct research with high societal impact”. Därför har vi valt att tillsammans med utbildningsföreningarna ta fram en uppförandekod.
Syftet med uppförandekoden är att bidra till en god arbetsmiljö för anställda och studenter. Den ska även främja arbetet med en systematisk kvalitetsutveckling. Som medarbetare och student förväntas du i fysiska och digitala möten samt på sociala medier att:
- Uppföra dig uppmuntrande mot andra och vara med och bidra till en bra arbetsmiljö för alla, vilket ger tillit och en trygg arbetsplats som främjar utveckling av såväl människor som kunskap
- Använda yttrandefriheten under ansvar som din rättighet att debattera åsikter, tankar, politisk övertygelse, samhällsfrågor av olika slag
- Diskutera sakfrågor, inte gå till personangrepp/hot
- Behandla alla du har kontakt med, i alla situationer, på ett respektfullt sätt
- Inte kränka någon, varken student eller lärare/handledare/annan anställd
- Inte utsätta någon för ett obehagligt bemötande
- Inte fälla otrevliga kommentarer
- Inte rikta oönskade skämt till någon
- Agera för nolltolerans mot sexuella trakasserier
- Agera för nolltolerans mot diskriminering/trakasserier
- Agera för nolltolerans mot utfrysning
Om du som student eller medarbetare bryter mot uppförandekoden kan det få disciplinära- eller arbetsrättsliga följder.
Har du blivit kränkt, trakasserad eller behandlad nedsättande? En kränkning är någon form av negativ behandling och angrepp mot någons värdighet eller integritet. Att kränka någon är att inte ta hänsyn till människors lika värde. Om kränkningen har att göra med etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, sexuella läggning, funktionsnedsättning, ålder eller könsöverskridande identitet eller uttryck ses det som trakasserier i lagens mening.
Varje fall av kränkning, trakasseri eller nedsättande behandling behöver behandlas individuellt. Här följer några råd på hur du kan agera om du blivit utsatt:
- Dokumentera vad som har hänt
- Som student – ta kontakt med kursansvarig, programledare, studentkårens studentombudsman eller ansvariga för utredningar kring lika-villkor
- Som medarbetare – ta kontaktar sin närmaste chef och konsultera ev. huvudskyddsombud, facklig företrädare eller HR.
Vid behov kan både studenter och medarbetare även kontakta universitetets säkerhetsansvarige och/eller jurist.
Vidare läsning lagar, regler och policyer
Rättigheter och skyldigheter vi har som studenter, anställda och medborgare finns reglerade i flera av Sveriges lagar. Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsrätten är grundlagar. Därutöver finns lagstiftning mot diskriminering och personkränkning. Det är varje persons ansvar att hålla sig informerad om svensk lagstiftning. Vid Karlstads universitet finns även Regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, som bland annat tar upp lika rättigheter och ordningsregler i undervisning och vid examination. Allmänna regler för informationssäkerhet tar till exempel upp att studentens användning av Internet inte får kränka andras integritet. Inom arbetsmiljöområdet finns regler och anvisningar om hur arbetsgivare och arbetstagare bör hantera hot och kränkningar samt mål för den psykosociala arbetsmiljön, arbetsklimatet.
” Without mutual respect, the social fabric of science unravels, and the pursuit of scientific aims slows down” (David B. Resnik).