Erik Steijner och David Steijner, Masterexamen i Företagsekonomi med fokus på marknadsföring
Varför valde ni båda att studera på Handelshögskolan?
- Jag tror största anledningen är att vi är födda i Värmland, säger Erik Steijner. Så det var naturligt att flytta till Karlstad. Vi hade ingen direkt plan för livet så istället för att hoppa på diverse jobb så valde vi att studera vidare.
Vilka förväntningar hade ni på Handelshögskolans utbildning – och uppfylldes de?
- Vår idé var egentligen att läsa en IT-utbildning, säger Erik. Men av någon anledning valde vi ekonomi som förstaval och blev antagna där. Vi hade inte vare sig höga eller låga förväntningar utan tog det som det kom.
- Så här tio år senare kan jag ändå konstatera att utbildningen gav oss väldigt mycket, förklarar David Steijner. Dels fick vi en massa kunskap (som givetvis inte är värd något utan förmågan att kunna använda den) och dels olika erfarenheter. Exempelvis att man som student kan läsa utomlands via olika samarbetsuniversitet. I vårt fall gick det göra praktik en termin, vilket vi gjorde 2010 respektive 2011 i San Francisco. Genom att arbeta med skarpa case och riktiga företag får man som student erfarenhet utanför skolbänken.
Kände ni er redo för arbetslivet efter utbildningen på Handelshögskolan vid Karlstads universitet?
- Både jag och nej, säger David. Vår idé var initialt att läsa en magisterexamen men efter fyra års studier hade vi fortfarande inte kommit på vad vi ville arbeta med. Då blev det ett år till. Vi startade vårt egna företag i princip samma månad som vi hade avklarat våra studier så jag känner fortfarande inte som att jag är i det riktiga arbetslivet - fast anställning och semesterdagar och allt det där. Däremot har utbildningen gett oss en trygg plattform att stå på och det är mycket värt i vår vardag som egna företagare.
Hur trivdes ni på Handelshögskolan?
- Väldigt bra. Handelshögskolan etablerades mitt i vår utbildning så mycket var väldigt nytt. Men universitetet är välkomnande och det blir en gemenskap då de flesta studenter även bor i närheten av universitetet.
Ni valde att läsa masterutbildning – vad betydde den för er?
- När vi studerade var det fortfarande många icke-EU studenter på universitetet. Så utöver själva utbildningen så träffade vi flera utbytesstudenter från Kina som kom att bli kompanjoner i det bolag vi bildade, säger Erik.
- Vi träffade även många andra intressanta personer, säger David. Bland annat höll vi på med ett IT-projekt till vilket vi fick ett stipendium via Grants Innovation Office (GIO) vid Karlstads Universitet. Tack vare det kunde vi besöka Kochi i Indien i syfte att outsourca IT. Tack vare Handelshögskolan vid Karlstads universitet fick vi även ett stipendium via Nobelfonden 2013. Jag vill även lyfta fram Drivhusets betydelse i att fånga upp studenter och hur de arbetar i närhet med Karlstads universitet. Via Drivhuset fick vi exempelvis vårt första kontor. Sverige behöver fler entreprenörer och innovatörer så jag tror ännu mer på att involvera entreprenörskap i utbildningen.
Har ni vidareutbildat er efter Handelshögskolan?
- Jag studerade en sommar vid London School of Economics, säger Erik. I övrigt har vi inte utbildat oss mer. Att driva eget företag, med världen som arbetsplats och att hela tiden byta affärsområden, är en enda pågående utbildning i olika regler, begrepp och allt vad det innebär.
Vad arbetar ni med idag?
- Vi har drivit eget företag sedan 2012 då vi etablerade en företagskoncern under varumärket Migyston. Vi arbetade främst med export av dagligvaror mot Kina - barnmat, müsli, hälsokost och kosttillskott med mera, förklarar David. Vi hade även ett bolag där vi arbetade med logistik och varor som transporterades mellan Sverige och Kina.
- Sedan 2017 driver jag och David bolaget Millu AB, förklarar Erik. Vi arbetar fortfarande med export mot Kina men också med kunder i Sverige och EU. När pandemin bröt ut i Kina skiftade vi fokus och valde att inrikta oss på medicinteknisk skyddsutrustning. Under de tre pandemiåren har vi levererat varor för närmare 500 miljoner kronor i de bolag vi är verksamma i. Idag har vi en egen produktion av munskydd i Stockholm och under vårt eget varumärke Provita är vi upphandlade av bland andra Region Stockholm. Våra produkter finns hos de stora grossisterna samt flertalet apotekskedjor. I övrigt äger vi en fastighet i Grums, en stuga i Sälen samt bygger en villa i Lombok, Indonesien - dessa är främst för uthyrning.
Hur ser ni på framtiden?
- Livet består till stor del av företaget, säger både Erik och David. Vi har ju dock kommit till en nivå i livet där vi kan välja vad vi vill arbeta med, när vi vill arbeta och när vi vill ha semester. Rent ekonomiskt skulle vi nu kunna gå i pension efter tio år som egna företagare. Drivkraften är dock fortsatt att försöka skapa saker. Att kasta sig in i branscher som är etablerade men där man ändå kan påverka genom att ha örat mot marken, vara snabbrörliga, flexibla och lösningsorienterade är spännande.
Vilka tips vill ni ge studenter som läser på Handelshögskolan idag eller är intresserade av att börja?
- Först och främst ska man hitta känslan att man tycker det är kul att studera, säger Erik. En utbildning är inte enkel så man måste även lära sig att ha disciplin i perioder. Vissa kanske vet exakt vad de vill göra. Andra, som vi, visste inte alls. Med det sagt - stressa inte upp dig i onödan. Livet löser sig.