Välkommen Rabia Bayer, lektor i marknadsföring
2024-04-29Rabia Bayer, berätta om ditt uppdrag vid Handelshögskolan
– Som en del av Erasmus-mobilitetsprogrammet kommer jag att delta i programmet International Business som gästföreläsare. Min roll blir att hålla en föreläsning om internationell marknadsföringsetik med fokus på hållbarhet inom utmanande branscher som turism och lyx. Efter föreläsningen kommer vi att delta i en interaktiv workshop för att utforska och diskutera strategier för att främja hållbarhet inom dessa sektorer, med hänsyn till hur de implementeras på etiskt sätt.
Berätta om din bakgrund
– Efter att ha avslutat min masterexamen i International Development and Management vid Lunds universitet och erhållit min doktorsexamen i marknadsföring från Koç University i Istanbul tjänstgör jag nu som biträdande professor i marknadsföring vid Lyon Catholic University i Frankrike. Mina akademiska intressen kretsar kring hållbart konsumentbeteende med särskilt fokus på utmanande branscher som turism och lyx.
Vad kan du berätta om din forskning?
– En nyligen publicerad artikel i Journal of Tourism Review: Artikeln utforskar rollen för självöverskridande känslor (STEs) såsom medkänsla, tacksamhet och upphöjelse inom hållbar turism. Den presenterar en forskningsagenda som syftar till att undersöka hur dessa känslor underlättar värdeskapande inom hållbar turism. Genom litteratur om psykolog bakom STEs, hållbart turistbeteende och värdeskapande identifierar artikeln potentiella utvecklingsmöjligheter och utmaningar för STEs inom hållbar turism. Med en service-dominant logikansats presenterar den också frågor för framtida forskning.
Vilka förväntningar har du på att ansluta dig till Handelshögskolan?
– Jag ser fram emot att engagera mig i den akademiska gemenskapen vid Handelshögskolan och skapa meningsfulla samarbeten med både studenter och fakultet. Jag är ivrig att få nya undervisningserfarenheter med både studenter och kollegor. Dessutom är jag entusiastisk över att utforska potentiella forskningssynergier och samarbetsmöjligheter med CTF med målet att främja kunskap och innovation inom området för servicerelaterade studier.