Vad är tjänsteinnovation?
2013-08-14Det är mycket på gång i forskningsprofilen Tjänsteinnovation för uthålliga affärer där forskarna arbetar med att förstå och kartlägga tjänsteinnovationers beståndsdelar, hur tjänsteinnovationer kommer in och förändrar branscher i grunden. Under våren har forskningsprofilens första år sammanställts och avrapporterats och rapporten visar på en bra grund för fortsatt forskning tillsammans med deltagande företag.
- I arbetet med vår första årsrapport till KK-stiftelsen har många olika personer involverats; våra forskare, kontakter hos deltagande företag, internationella professorer, experter från industrin och vår rektor vid Karlstads universitet. Vi har tillsammans försökt värdera framstegen med forskningsprofilens syfte, det vill säga att kartlägga och förstå DNA för tjänsteinnovation. Slutsatsen så här långt är att vi har lagt en bra grund för fortsatt samarbete och forskning, men att mycket arbete återstår för att förstå vad tjänsteinnovation egentligen är, säger Lars Witell, professor vid CTF och ansvarig för forskningsprofilen.
Pågående forskningsprojekt
Forskarna har tillsammans med deltagande företag initierat ett antal forskningsprojekt.
I samarbete med Ericsson och Volvo fokuserar forskarna på att förstå hur idéer uppkommer och utvärderas i verksamheten. Tillsammans med Ica Maxi, Ikea och Löfbergs testar forskarna bemötande, gåvor och interaktioner för att studera dess effekter på kunder, anställda och verksamheten. Ett annat forskningsprojekt fokuserar på hur man byter affärsmodell, det vill säga både innehåll i den nya affärsmodellen och själva bytesprocessen. Här samarbetar forskarna med Volvo, Ericsson och Löfbergs. Utöver dessa driver forskarna bland annat ett projekt om ”Employee Authenticity” med Tetra Pak samt ett projekt som handlar om effekter av kampanjer tillsammans med Stamford.
Aktiviteter
- Under det första året har fokus varit på att initiera forskningsprojekt tillsammans med våra partners och att delta på konferenser för att få nya intryck och för att sprida våra forskningsresultat. Under det första året publicerade vi tre vetenskapligaartiklar och presenterade tolv konferensartiklar. Våra forskare kommer att vara aktiva på en rad konferenser under 2013 som QUIS13, Naples Forum, IPDM, EURAM och ECEM. Vi går en spännande och produktiv höst till mötes, säger Lars Witell.
Gästforskare
Forskaren Jim Salas, från Arizona State University (ASU) i USA, besökte två av forskningsprofilens partners; Ericsson och Volvo, under några veckor i slutet på april för att studera replikering och tjänsteinnovation.
- Möjligheten att ha gästforskare från vårt internationella nätverk på plats hos våra partners är en av styrkorna i vår forskningsprofil, säger Lars Witell.
Tjänsteinnovationer för uthålliga affärer
(Service Innovation for Sustainable Business) är en av CTFs stora forskningsprofiler. Den sträcker sig över perioden 2011-2019 och är finansierad av KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica Maxi, Tetra Pak och Stamford.
Läs mer om forskningsprofilen på www.ctf.kau.se/sisb