Turism och platsvarumärke tema på Handelsfrukost med Karlstads kommun
2015-05-08Karlstads kommun var värd för terminens sista Handelsfrukost och temat var utveckling av besöksnäringen. Maria Westin, t f turischef och Gunnar Hellerström, skärgårds- och landsbygdsutvecklare, berättade om platsvarumärket Karlstad, samarbetet med kranskommunerna och Vänern - ett hav av möjligheter.
Av besökarna till Karlstadsområdet är norrmännen i majoritet. Det kommer även ett stort antal besökare från Asien, främst Kina. De senare stannar en natt och åker sedan vidare, efter en stadig måltid på en av stadens mer populära kinarestauranger...
- Det är en fantastisk historia som vi först inte hade en aning om, men som vi uppmärksammade för ett par år sedan. Annars är shopping är stort i Karlstad. Av varje krona som turismen genererar går 30 procent till handel och här räknar vi in alla som har en timmes resväg hit, berättade Maria Westin.
Karlstad samarbetar sedan länge med kranskommunerna om till exempel marknadsföring. Likaså arbetar man ihop med Visit Karlstad, Visit Värmland och Visit Sweden för att nå en bredare målgrupp. Karlstad har som vision att bli den fjärde största evenemangsstaden i Sverige. Varför satsar man som kommun på besöksnäringen?
- Det handlar om att attrahera besökare, , entreprenörer, företagande och en växande region. Att fler ska bosätta sig här och att vi ska ha ett bra liv här i regionen helt enkelt. Och turismen är en bransch i kraftig tillväxt, berättade Gunnar Hellerström, som ser särskilt stora möjligheter att utveckla turismen kring Vänern.
Dag om värdskap
Den 28 maj arrangerar Karlstads kommun en halvdag om värdskap i Mariebergsskogen. Det blir utställare och föredrag av Jan Gunnarsson, uppskattad föreläsare om värdskap och tidigare en av gästerna på Handelshögskolans dag. Evenemanget är kostnadsfritt, bara att anmäla sig på tourist@karlstad.se.
Rekommenderar Handelsfrukost
Handelsfrukost är ett sätt för studenter att upptäcka och träffa olika arbetsgivare i regionen. Och ett sätt för kommuner, organisationer och företag att attrahera nya medarbetare. Frida Burström har varit på flera frukostmöten. Hon har läst turismprogrammet och studerar just nu projektledning.
- Jag tycker Handelsfrukost är ett bra sätt att dels få kontakter, dels bredda min egen kunskap om olika verksamheter och företag, inte bara de som direkt har med min utbildning att göra. Jag kan tveklöst rekommendera att vara med på Handelsfrukost.
Handelsfrukost kommer tillbaka i höst igen med start den 10 september.