Symposium om etik och socialt ansvar
2019-05-16Mer än 25 forskare från Europa och Nordamerika möttes för att diskutera etik i marknadsföring och CSR, corporate social responsibility, bland annat mot bakgrund av Artificial Intelligence (AI) och ”Blockchain Technology”. Detta var det sjunde ”Pat Murphy International Symposium om marknadsföring: Etik och företagens sociala ansvar". Symposiet arrangerades av CTF, Centrum för tjänsteforskning och Handelshögskolan den 7-9 april.
Symposiet omfattade olika områden för marknadsföring etik och CSR, allt från etiska konsekvenser av artificiell intelligens och blockchain - olika typer digital information - till exempel kontrakt eller digital valuta - som är spridd på flera datorer, till läkemedel, mat, konsumtion och utsatta konsumenter, hållbar turism, återvinning, hållbarhet , marknadsföring av livsmedel till barn, nätverk, integrativ rättvisa och pyramidens botten.
-Vi hade också en öppen workshop för lärare, forskare, studenter och alumner med fokus på genomförandet av Agenda 2030 för en hållbar utveckling. Här var representanter från University of Notre Dame, USA, Auburn University, USA, Hanken School of Economics, Finland, och CTF, Service Research Center vid Karlstads universitet och Handelshögskolan vid Karlstads universitet med ", säger Samuel Petros Sebhatu, forskare vid CTF och lektor vid Handelshögskolan och arrangör av årets symposium tillsammans med Bo Enquist, forskare vid CTF och professor vid Handelshögskolan.
Första gången i Norden
Det var första gången symposiet hölls i Norden och bakgrunden till att de förlades till Karlstads universitet var bland annat Bo Enquists och Samuel Petros Sebhatus mångåriga deltagande i nätverket och engagemanget för CRS och etikfrågor.
-Det känns fantastiskt roligt att ha symposiet här i Karlstad. Det är positivt för såväl CTF som för Handelshögskolan och hela universitetet. Vi arbetar med att implementera PRME, Principles of Responsible Management Education, inom Handelshögskolan. PRME är ett initiativ från FN och en plattform för att öka arbetet med hållbarhet i skolor runt om i världen och att utrusta dagens studenter med en förståelse och förmåga att förändra till det bättre. Resan började genom att vi blev medlemmar i PRME för några år sedan utifrån ett behov av att integrera hållbarhet och kvalitet i forskning och utbildning. Symposierna är en mötesplats för inspiration och ny kunskap. De spelar en viktig roll i vårt arbete med PRME och för att genomföra målen för hållbarhetsutveckling i Agenda 2030, förklarar Samuel Petros Sebhatu.
Symposiet har initierats av professor Patrick Murphy, Nanovic Institute och Mendoza Business School, University of Notre Dame, USA, för att skapa en bro och diskutera framsteg inom affärsetik och CSR och att uppmuntra unga forskare på detta område. Tanken är också att utveckla ett kontinuerligt nätverk mellan nordamerikanska och europeiska forskare inom fältet. Tidigare symposier har hållits vid Notre Dame Global Gateways i London, Storbritannien respektive Rom, Italien, University of Cork, Irland, EDHEC på Lille Campus, Frankrike, University of Notre Dame, USA, och Nottingham Business School, Storbritannien.