Studentens lärande i fokus för kvalitetsutveckling
2018-02-01Hur kan man följa upp och säkerställa att studenterna lär sig det som anges i utbildningarnas lärandemål? Hur kan man kvalitetssäkra förmågor i lärandemålen? Handelshögskolan arbetar vidare med att genomlysa program och examina för huvudområden och se på vilka sätt man kan värdera och bedöma att studenterna får med sig den kunskap och de förmågor som är målet med utbildningarna.
Marie-Therese Christiansson, proprefekt, samordnar arbetet, som är ett led i riktning mot en framtida ackreditering enligt AACSB standarder:
- Den stora vinsten är att vi gemensamt inom hela Handelshögskolan utvecklar ett långsiktigt kvalitetssystem för att följa upp sådant vi har nytta av att veta – det som tillför ett värde för oss, våra utbildningar och våra studenter.
Uppstartsmötet med programledarna ägde rum under hösten med stöd från Universitetspedagogiska enheten. Syftet var att ge en bakgrund till processen, vad målet är och att konkret komma igång med att systematiskt arbeta med bedömningskriterier i uppföljning. Ett forum för erfarenhetsutbyte, gemensamt lärande och stöd för programledare och lärare har också etablerats, både i digital och fysisk form.
Fördel med matriser
-Vi har tagit till oss den struktur som AACSB erbjuder, definierar vad den betyder för oss och anpassar arbetssätten så att de ger oss största möjliga nytta. Vi märker att vi har en stor fördel av att ha utarbetade utbildningsmatriser för de flesta av programmen. Vi går nu vidare med att ta fram kursmatriser för att kunna matcha lärandemål mot kursmoment och examination. Det är något som flera lärare redan jobbar med för att få en överblick över var i en kurs som olika mål behandlas och examineras.
Handelshögskolans övergripande mission och motto har omsatts i ett antal förmågor som studenten ska kunna visa när det är dags för examen. Dessa går under samlingsnamnet Professional Skills som nu blir tydligare implementerat i all utbildning vid Handelshögskolan.
-Vi säger till exempel att vi utbildar ansvarsfulla ledare. Med det menar vi en individ som tillämpar ett ledarskap för sin egen del och för andra i sin profession och i samhället, alltså inte nödvändigtvis som chef. Våra värderingar handlar om hållbara perspektiv för samhälle, ekonomi och miljö – något som behöver omsättas i konkreta kriterier som kan värderas. Vidare säger vi att kunskap ska kopplas till förmågan att kunna använda den. Sammantaget har vi omsatt målsättningen i olika förmågor, till exempel kritiskt tänkande, ledarskapsförmågor och kommunikationsförmågor, berättar Marie-Therese Christiansson.
Pgramledarråd och sektionsråd
Medarbetare i arbetsgrupper har tagit fram förslag på de förmågor som utbildning vid Handelshögskolan ska kännetecknas av. Programledarna har lämnat förslag på inom vilka kurser det är lämpligt att följa upp studenternas resultat i de olika förmågorna. Vid terminsstart samlades programledarna igen för ett erfarenhetsutbyte och ta nästa steg.
-Vi provade att köra muntlig presentation och testa studenternas förmåga att kommunicera och presentera i en kurs i statistik. Många studenter har gett oss positiv återkoppling och tycker det är bra att få en tydlig återkoppling även på den förmågan, inte bara de teoretiska kunskaperna. Det är ju också en vanlig situation när de sedan kommer ut i arbetslivet – att kunna presentera statistik med trovärdighet och begriplighet, berättar Dan Larsson som tillsammans med kollegan Anders Walfridsson valt att tillämpa arbetssättet inom statistik.
- Förutom att kunna ge studenterna återkoppling på praktiska moment och nå ett tydligare underlag för att kommunicera betyg, är det också en fördel att få ett underlag till samsyn inom lärarteamet vad studenterna ska kunna inom kursmoment och examination, speciellt vid överlämningar mellan olika lärare och vid introduktion av nya. Resultat av mätning ger ett konkret underlag till vad som behöver förbättras inom en utbildning och också lyfta de delar där vi kan arbeta med institutionsövergripande lösningar, konstaterar Marie-Therese Christiansson.
Nu under en implementeringsfas prövas de valda förmågorna tillsammans med programledare, lärare, studenter och näringslivsrepresentanter.