Ny bok om tjänsteinnovation
2014-06-09Hur kan ett fåtal företag som till exempel Spotify, Ikea och Google bli så högt värderade på kort tid? Varför är stora industriföretag som Ericsson, Tetra Pak eller SKF så intresserade av tjänster? Vad är det som får EU att satsa 80 miljarder euro på tjänsteinnovation? Svaret är en tro och förhoppning om en framtid där tjänsteinnovation kommer att generera välstånd för framtida generationer. Men vad är egentligen tjänsteinnovation och hur kan man arbeta med det. Ämnet är högaktuellt och nu släpps den första forskningsbaserade översikten, Tjänsteinnovation, skriven av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Boken lanseras i samband med Tjänsteinnovationsdagen som hålls den 16 juni i Karlstad. Medier hälsas välkomna!
Få matkassen hem, ordna bankärenden, städa huset eller sköta trädgården. Idag finns ett brett utbud av tjänsteinnovationer som inriktat sig på att förenkla vardagslivet. Stora industriföretag som Ericsson, Tetra Pak och SKF intresserar sig allt mer för tjänster och EU satsar 80 miljarder euro på tjänsteinnovation. Trenden är tydlig: tjänster är den del av ekonomin som växer mest och där utvecklingen går fortast.
- En tjänsteinnovation avser det nya värde som en användare upplever. Det är alltså en ny, eller förbättrad, värdeskapande process där användaren är en viktig samskapare. Till exempel en lösning som underlättar vardagslivet för någon, förklarar Anders Gustafsson, som tillsammans med Per Kristensson och Lars Witell skrivit boken.
I Tjänsteinnovation förklarar de hur innovationer kan stimuleras och realiseras, hur företag och organisationer kan arbeta med nya tjänstebaserade affärsmodeller samt kritiska framgångsfaktorer. Innebär det att den traditionella varan nu är död?
- Tvärtom, varor är fortfarande mycket viktiga, säger Per Kristensson. Problemet är att så många företag kan producera bra produkter. För att klara konkurrensen måste det finnas en bra produkt i grunden, men man måste ge något mer för att för att vara framgångsrik på en marknad. Man måste kunna lösa ett kundspecifikt problem.
Tjänsteinnovation är resultatet av flera olika forskningsprojekt kring tjänster, innovation och kundbeteende. Då det idag är långt ifrån bara utvecklingsavdelningar som sysslar med innovationsfrågor, har boken många tillämpningsområden. Den hjälper alla som arbetar med innovationsfrågor att tänka kring innovation och tjänster.
- Boken riktar sig till alla som är intresserade av tjänsteinnovation, tjänstelogik och tjänster. Den är användbar för alla typer av organisationer och verksamheter, allt från näringsliv till offentlig verksamhet och hälso- och sjukvård. Boken passar också som studentlitteratur på universitets- och högskolenivå samt i managementutbildningar, säger Lars Witell, professor i företagsekonomi.
I samband med Tjänsteinnovationsdagen, som arrangeras av CTF, presenteras boken kl 13.10-13.40 av Anders Gustafsson som en del i programmet. Därefter fortsätter programmet för dagen.
Tjänsteinnovationsdagen
Tid: måndag den 16 juni kl 13-17
Plats: Karlstad Culture Congress Center
Här finns hela programmet för Tjänsteinnovationsdagen.
För mer information kontakta:
Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation, tel 0709 -740860
eller e-post: per.kristensson@kau.se
Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi, tel 0705 - 906 667
eller e-post: anders.gustafsson@kau.se
Lars Witell, professor i företagsekonomi, tel 073-62 09 516
eller e-post: lars.witell@kau.se