Masterstudenter fick ta del av senaste forskningen och användningsområdena inom XR (Extended Reality)
2025-04-10Studenterna fick möjligheten att testa nya demos skapade av forskare och professionella utvecklare.
– Eftersom kursen är baserad på vetenskaplig litteratur togs det här praktiska inslaget väl emot av studenterna, som också efterfrågade fler praktiska workshops där de kan utveckla sina egna demos i framtiden, säger Ala Sarah Alaqra.
Ala Sarah Alaqra, kursansvarig för ISAD19 och programledare för SAINF på Handelshögskolan vid Karlstads universitet, berätta vad gästföreläsningarna handlade om och på vilket sätt de stärker Handelshögskolan och våra studenter?
– De handlade om konstnärliga uttryck, flerspelarspel och tillämpningar i hälsosystem. Studenterna fick testa olika demos och ta del av aktuell forskning, vilket gett dem mer kunskap om XR och vilka karriärmöjligheter som finns inom området. Vi planerar att fortsätta bjuda in experter för att studenterna ska få ta del av den senaste XR-forskningen och dess användningsområden.
Berätta om kursen i AR och VR (augmented and virtual reality)
– ISAD19 utforskar tillämpade aspekter av XR genom att kombinera teori med praktiska demos och forskningsprojekt för att förbereda studenter för arbete inom XR-relaterade områden. XR inkluderar teknik som Augmented Reality (AR), som förstärker verkligheten med lager av visuella data, och Virtual Reality (VR), som ger en komplett upplevelse i utbildnings- och underhållningssyften.
Detta är ett samarbete mellan Handelshögskolan vid Karlstads universitet och forskare inom XR från andra universitet i Sverige och Norge – på vilket sätt arbetar ni tillsammans?
– Vi samarbetar kring XR-forskning, med gästföreläsningar, gemensamma projekt och kunskapsdelning inom gaming, e-hälsa och utbildning. Vi har också regionala samarbeten med dataspelsföretag i Värmland med fokus på e-hälsa VR/AR, och inom universitetet samarbetar vi med ämnet matematik kring kurser i AR.
Berätta om ditt arbete på Handelshögskolan vid Karlstads universitet
– Jag arbetar aktivt med att skapa forsknings- och samarbetsmöjligheter för våra masterstudenter för att hjälpa dem i deras framtida yrkesliv. Jag undervisar också i spel och har ett stort personligt intresse för spel – inte bara att spela dem utan även att utforska hur de kan användas inom utbildning och innovation. Mitt arbete inkluderar AR i matematikundervisning, i samarbete med matematikdidaktik vid HNT, och jag leder också arbetspaketet för VR i projektet IncrediLab med fokus på klimatkrisen. Jag arbetar även med utveckling av XR-metodik inom e-hälsa.

