Månadens blogg: Sommar - en tid till eftertanke
2017-06-26Nu är det slut på ytterligare ett arbetsår. Jag har haft en lugn sista läsperiod när det gäller undervisning det här året, men ändå är jag inte klar med rättning av tentor och inlämningsuppgifter. (Om ni undrar varför, så är mitt svar: ”Det går långsamt, jag tror att jag är lite trött”.) Och inte är det skönt att vara utan studenter heller, så jag blir glad varje gång någon student letar sig till mitt kontor och efterfrågar hjälp och jag får lite sällskap. Men nu börjar det äntligen bli lite tid för eftertanke: Är jag bara en curlare?
Jag sitter här och funderar på vad jag har gjort sedan förra sommaren. Har jag gjort något nyttigt? Ibland får man för sig att man har gjort något bra när man har haft en kurs. Men vad är egentligen bra? Är det att vara snäll och ställa krav som alla klarar? Eller är det att ställa höga krav och förvänta sig progression?
Jag har under många år fått förtroendet att vara kursansvarig för grundkursen i statistik som alla våra civilekonomstudenter läser. För de flesta studenter går det ändå rätt bra, men jag misstänker att min omtanke om studenternas väl leder till att jag blir en som ibland ”curlar” dem.
På fortsättningskursen i statistik för civilekonomer nu i våras, tyckte många av studenterna att det var för höga krav. Men hur vet jag om det verkligen var för höga krav? Det kanske bara är så att studenterna inte är vana vid för mycket motstånd. Och det är ju egentligen inte deras fel om de blivit curlade. De verkar inte heller ha så mycket insikt om detta tillstånd.
Så då har jag något att fundera på under sommaren; hur ska jag hantera misstänkt curlade studenter, istället för att fortsätta curla dem. Det måste ju gå att visa att man bryr sig om studenterna fastän man inte curlar dem. Ni får gärna berätta hur ni gör.
Anders Walfridsson är lärare på Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Han har tidigare varit lärare i matematik, men sadlade om och undervisar numera i statistik. Anders har en passion för lärande och har blivit utsedd till Årets lärare av utbildningsföreningen Karlekon.