Månadens blogg: Goda relationer tar tid att bygga - och ger tillbaka många gånger om
2017-05-02För att visa och sprida ett gott exempel på att bygga och använda nätverk kring forskning och undervisning i samproduktion med näringslivet – det var motiveringen till det samverkansstipendium som jag fick ta emot av rektor hösten 2016.
Jag blev så glad (!) att vårt nätverksbygge för en gemensam kunskapsutveckling blev uppmärksammat. Det tar tid att skapa goda relationer och den har jag fått tillbaka många gånger om – ser också till att slå ”flera flugor i en smäll”. Jag deltar i flera nätverk, men det primära är det jag driver inom ramen för processorientering i praktiken (PoP). Att tänka på, beskriva och förbättra verksamhet utifrån kundens ”glasögon” är användbart inom informatik där helhet och sammanhang är viktigt för digitalisering. Att visualisera verksamhetsprocesser är ett sätt att nå struktur för hantering av data och ger också ett underlag till diskussioner och utveckling. Processorientering är ett kunskapsområde som är i fokus hos många företag/ organisationer i privat och offentligt näringsliv. I PoP nätverket har våra studenter flera olika möjligheter att interagera med yrkesverksamma/alumner. Studenterna har i dagsläget 125 medlemmar att hålla en dialog med under sina kurser, om de själva vill, personer som jobbar i roller de själva utbildar sig till. Vi håller kontakten via en grupp i LinkedIn och vi träffas på gemensamma event varje höst och vår. Där filmar vi inslag så att kursdeltagare som inte är på plats eller andra nätverk och kurser kan tillgodogöra sig våra diskussioner och inspel från företag/organisationer. Som lärare kan jag då lägga mer tid på handledning och diskussioner.
Studenterna får skarpa processkartläggningsuppdrag där de till exempel leder modellering av verksamhet i form av workshops med chefer och medarbetare i de organisationer som ingår i PoP nätverket. Studenterna får en extra ”nerv” i uppgiften som både är extra utmanande men också gör att studenterna ”växer” när de direkt får uppleva att de kan bidra med metoder som kan situationsanpassas och resultat som gör skillnad i privat/offentlig verksamhet. Studenterna får prova på utmaningar och möjligheter med att använda metoder, detta pratade vi om på en gemensam workshop tidigare i vår, studenter och yrkesverksamma. Vårt gemensamma intresse är processledning, så nu tar vi fram en PoP metodhandbok - en samproduktion mellan utbildning, yrkesliv och forskning. Det är roligt att höra studenterna prata om ”att poppa ett företag” och att de yrkesverksamma har läst ”poppen”. Sjöng inte Tore Skogman på temat också?
Det här var roligt – tack för frågan! Jag kommer nu att kunna länka till texten i min forskningsprofil, i PoP nätverket, som presentation i SFK VDÖ, som beskrivning av kursmoment, som ett exempel i Handelshögskolans ackrediteringsarbete och en länk att skicka till mamma. Som sagt, ”flera flugor i en smäll” - PoP opp i topp!
Marie-Therese Christiansson är pro-prefekt på Handelshögskolan på 70 procent och lektor i ämnet informatik på 30 procent.