Lars Witell professor
2010-12-16Lars Witell har befodrats till professor i företagsekonomi. Han är verksam inom ämnet företagsekonomi och forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.
Lars Witell forskar främst inom attraktiv kvalitet och tjänsteinnovation i tillverkningsindustrin. Han har, tillsammans med kollegor vid CTF, genomfört ett antal empiriska studier kring attraktiv kvalitet och Kanomodellen. Det är en konceptuell modell som innebär att en produkt/tjänst innehåller olika typer av attribut som har olika roll i kundens upplevelse av konsumtion. Lars Witell anser att CTF är starkast i världen inom detta område med sin forskning som visar vilka egenskaper attraktiva attribut besitter samt genom empiriska bevis för att det finns livscykler för attribut hos varor och tjänster
Under 2011 kommer ett special nummer i den internationella jounalen Total Quality Management med Lars Witell, Martin Löfgren och Anders Gustafsson från CTF som redaktörer. Där de försöker att peka ut riktningen för framtida forskning om Kanomodellen.
Under början av 2000-talet fick det empiriska fenomenet tjänstefiering av tillverkningsindustrin genomslag i Sverige.
- Som ingenjör tyckte jag om möjligheten att kombinera teorier om tjänster med min
kunskap om teknik. Detta ledde till ett antal projekt som "Att skapa värde genom tjänster", "Tjänsteinnovationer i verkstadsindustrin" och "Tjänstefiering" där han och några andra forskare vid CTF under de senaste åtta åren har studerat vad detta innebär för små, stora och nätverk av företag. Vi har bland annat samarbetat med SCA, SKF, Volvo, Whirlpool och Metso för att undersöka hur utbrett detta empiriska fenomen är samt att studera effekterna av att företag tjänstefieras. frågor kring hur verkstadsföretag kan skapa värde genom tjänster, vilka problem de ställs inför och vilka möjligheter det innebär, säger Lars Witell.
Detta har resulterat i ett antal vetenskapliga artiklar samt ett special nummer i den internationella journalen Journal of Service Management med titeln "Service infusion in Manufacturing Industries". Dessutom har han tillsammans med kollegor vid CTF aktivt arbetat med att sprida sin kunskap till industrin, bland annat genom rapporten "Tjänster i fordonsindustrin" samt populärvetenskpaliga artiklar i Wall Street Journal, Dagens Nyheter och Nya Wermlands-Tidningen samt inslag i TV4 Värmland.
- Jag tycker att CTF har en spets inom detta område - en spets som vi ska förädla
och vidareutveckla.
Under 2011 väntar nya utmaningar för Lars Witell inom områdena attraktiv kvalitet och tjänsteinnovation i tillverkningsindustrin.
- Jag hoppas också få mer tid för min forskning om begreppet reciprocitet, som handlar om att besvara en positiv handling med en positiv, och en negativ handling med en negativ, och kundernas beslutsprocess när de står i en butik och väljer vilket kaffe de ska ha hemma. Och så hoppas jag hinna med simuleringsstudien, och så det där nya experimentet, och så intervjustudien vi har diskuterat så länge... en sak är säker: 2011 kommer att bli ett bra år, säger Lars Witell.

