Kursen som lär studenter att tänka som entreprenörer
2017-01-12När de flesta hör ordet ”entreprenör” tänker de på en företagare. Men begreppet är betydligt bredare än så. Studenter vid Handelshögskolan i Karlstad har under hösten arbetat med ett skarpt uppdrag och tränat sin förmåga att omsätta idéer till verklighet.
Universitetet har i uppdrag att stimulera entreprenöriellt tänkande och förbereda sina studenter för arbetslivet. Idag ses entreprenöriell kompetens som en viktig kompetens inom alla möjliga ämnen och områden. Entreprenörskap handlar om att omsätta idéer till verklighet och skapa värde för andra – oavsett vad en jobbar med. Med andra ord: studenterna ska ha kunskap och förmåga att använda den kunskapen till nytta för andra.
Ett sätt att träna förmågan är att låta studenterna arbeta i gränsöverskridande team med ett uppdrag, eller case. Fiktiva case är alltså ett vanligt inslag på många utbildningar. Men hur är det att jobba direkt med ett skarpt case – alltså ett uppdrag som kommer direkt från en forskare, näringslivet eller offentlig sektor?
Motiverande med skarpt uppdrag
Studenterna på Handelshögskolans kurs ”Tjänster och IT: Elektroniska affärer” har fått prova på att arbeta i team och tänka entreprenöriellt. Som ett led i kursen arbetade de med ett skarpt case från Verksamt Värmland. Kursen är internationell, och 7 av studenterna var utbytesstudenter från Australien, Thailand, Slovakien och Nederländerna.
- Flera av de andra tycker som jag att det här är den bästa kursen vi läst, säger Fabian Carlsson, student. Det är väldigt motiverande att ta sig an ett skarpt case snarare än ett fiktivt. Att ha en riktig kund att jobba mot blir mer dynamiskt och vi fick verkligen ha en entreprenöriell inställning för att komma framåt.
Kurskamraten Daniela Blšáková håller med.
- Det var en väldigt bra erfarenhet, säger hon. Det var dessutom nyttigt med teamwork. Vi intervjuade och skrev rapport, och hela tiden fick vi försöka hitta nya sätt att lösa problemet, så det gällde att se på det från många olika perspektiv.
Värdefulla insikter och inspel
16 studenter arbetade i fem grupper med att föreslå förbättringar av projektets affärsmodell och webbplats. Grupperna fokuserade på olika målgrupper, som unga, nyanlända och exportinriktade entreprenörer.
Verksamt Värmland är ett projekt som drivs av Region Värmland. Syftet är att driva och vidareutveckla Värmlands regionsida på verksamt.se, i sin tur en webbplats i Tillväxtverkets, Bolagsverkets och Skatteverkets regi som samlar verktyg och information för företagande.
- Jag har läst rapporterna och tyckte att de var jättebra, säger Anna Stålhammar, projektledare för Verksamt Värmland. Studenterna gav bra insikter och inspel till oss i det fortsatta utvecklingsarbetet och vi kommer också att ta med oss vissa frågor vidare till bland andra Tillväxtverket. Sammanfattningsvis gav vår medverkan i kursen mycket bra eftersmak, med fint samarbete med er och matnyttig kunskap till oss i projektet.
Mer information
Kursen ”Tjänster och IT: Elektroniska affärer” är en 15-poängskurs på Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Lärare och handledare för projektarbetet var Martin Hamilton, Drivhuset, och Odd Fredriksson, Karlstads universitet, som också är kursledare.
Om du vill veta mer om kursen och workshop-inslagen, kontakta Odd Fredriksson på 054-700 21 26, eller odd.fredriksson@kau.se.