Highly Commended Paper Award till Anders Gustafsson
2015-03-18Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, har tilldelats förlaget Emeralds utmärkelse "Higly Commended Paper Award" för artikeln “Small details that make big differences: A radical approach to consumption experience as a firm's differentiating strategy". Artikeln är publicerad i Journal of Service Management och skriven tillsammans med forskarna Ruth Bolton, Janet McColl-Kennedy, Nancy Sirianni och David Tse.
- Artikeln har fått stor spridning och uppmärksamhet. Att den nu också belönas på det här sättet är otroligt roligt. Konkurrensen var tuff så det var oväntat, men som sagt väldigt glädjande.
Vad handlar artikeln om och vad visar resultaten?
- Den handlar om hur företag och organisationer med rätt fokus och små medel kan höja kundupplevelsen och därmed särskilja sig från konkurrenterna. Det har länge fokuserats på stora förändringar och radikala innovationer. Företag har blivit allt duktigare på att följa utvecklingen och i stort erbjuda kunderna det de vill ha. Aldrig tidigare har det funnits så bra utbud och kvalitet på tjänster och produkter som nu. Frågan är hur företag kan differentiera sig på en marknad där man som kund kan få bra lösningar på sina behov och problem nästan oavsett vart man vänder sig? Det argument vi driver är att lösningen handlar om att fokusera på detaljer och individuella lösningar; att den mänskliga touchen och emotionella kopplingar är underutvecklade i dagens företagssamhet. Detta i sin tur ställer väldigt annorlunda krav på en organisation jämfört med hur det ser ut idag.
Varje år belönar Emerald de mest imponerande artiklarna från var och en av sina journaler från föregående år med priset "Highly Commended Paper Award" samt ett flertal andra priser. Läs mer på förlagets webbplats emeraldgrouppublishing.com