Handelshögskolans dag om att påverka med känsla
2017-11-21Från smarta sätt att kommunicera hållbarhet och hur man hittar rätt kund och affärsmodell för företagets tjänster till hur mycket en enda person kan påverka. Handelshögskolans dag 2017 hade tema påverkan och landade i kloka tankar både för stunden och livet.
Född och uppvuxen i Botkyrka. Som 17-åring var drömmen att bli journalist. Men förebilderna var få i förorten, där de kriminella var hjältarna. Mötet med och påverkan från en enda person räckte. I det här fallet en journalist från den stora kvällstidningen och för Siduri Poli betydde mötet att vägen till journalistyrket blev möjlig.
På Handelshögskolans dag berättade Siduri Poli om sin vardag som entreprenör och medgrundare till Changers Hub. Det är ett sätt att coacha unga vuxna i Stockholms ytterstad att förverkliga sina idéer. Syftet är att demokratisera framgång och göra det möjligt även för de som inte har växt upp med de rätta förutsättningarna att lyckas. Idag har har Changers Hub hundratals medlemmar och räknas till föregångarna bland mötesplatser där nya start-up idéer föds.
- Internet har lärt mig fem saker om livet: Sharing is caring - och det är det viktigaste, User experience is key - upplevelsen kanske är viktigare än det faktiska innehållet, Who is your leader - vilka påverkar i sociala medier? Be future - not digital, alltså använd tekniken när den behövs, det viktiga är vad vi vill göra och lämna efter oss. Och inte minst - testa (fasiken) allt!, uppmanade Siduri Poli.
Resestipendier och diplom till studenter
Handelshögskolans dag innehöll även utdelning av resestipendier. Det är Nordea och Löfbergs som instiftat varsitt resestipendie till studenter som läser vid Handelshögskolan. Löfbergs resestipendium gick till Hanna Eliasson, som studerar andra året på programmet Personal och arbetsliv. Nordeas resestipendium delades ut till Jonathan Grönberg, som läser till civilekonom.
För första gången delade Handelshögskolan ut diplom till bästa poster och bästa "runner up" inom kursen Advanced Service Management. Examinationen på kursen, som både svenska och internationella studenter läser gemensamt, innehåller ett moment med posterutställning. På höstens kurs vann Viktoria Arndt och Lara Zschau och som runner up kom Milena Puth och Valerie Möller. Under vårens kurs vann Elin Ahl, Sofia Fredriksson och Nina Nordberg. Två poster kom som runner up och de var gjorda av Sam Lundkvist, Daniel Nilsson & Tobias Wallin, and Adam Attemalm, Fredrik Seger & David Voldberg. Diplomen delades ut av kursansvarig Carolina Camén, som var dagens moderator.
Hållbara affärer och hållbart klimat
Lars Witell är professor och forskningsledare för Tjänsteinnovationer för hållbara affärer vid CTF - en satsning tillsammans med Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica, Stamford och Valmet finansierad av KK-stiftelsen. Under eftermiddagen reflekterade han över hur tjänsteinnovation kan vara bra för hållbara affärer och vad som gör att tjänsteföretag klarar traditionella risker bättre - ibland.
- Det gäller att hitta rätt modell för att ta betalt, att anpassa organisationen till tjänster och inte överinvestera - och inte minst hitta rätt kund. Affären blir bättre för båda parter med en kunnig och kompetent kund, menade Lars Witell.
Malin Thorsén, vd för Bright Planet tillika styrelseordförande för CTF, om hur kommunikation och påverkan för ett hållbart klimat kan bli mer framgångsrik. Och vi har en tendens att lättare ta till oss budskap som innehåller ett visst mått av hopp. Att bara ha domedagsprofetiorna med när vi ska påverkas att leva för ett mer hållbart klimat är inget framgångsrecept. Det är betydligt mer framgångsrikt att visa att förändring är möjligt och framtiden kan bli ljus.
Och mellan kaffet och kakan sorlade det kring ståborden och dagens tema diskuterades. Av notis-lapparna som samlades in stod det klart att påverkan - ja det kan vara både positivt och negativt. Eller som någon uttryckte det: "Impact is making a difference".