Handelshögskolan invigdes med klipp
2009-09-16Med ett stadigt klipp i ett elegant sidenband invigde rektor Kerstin Norén och operativa chefen Olle Sonesson Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Programmet bjöd på allvar och skratt, samtal och musik -och ett och annat inslag av poesi. Såväl universitetets styrelse som den nya handelshögskolans styrelse fanns på plats tillsammans med ett par hundra gäster, som samlats i Aula Magna.
- Det är få rektorer förunnat att få inviga en handelshögskola, sa rektor Kerstin Norén. Kopplingen mellan forskning och utbildning är ett utmärkande drag, och det är forskning i världsklass som bedrivs här. Den nya handelshögskolan är en viktig vidareutveckling av vårt moderna universitet och jag är övertygad om att den kommer att stå sig väl i konkurrensen.
- Vad är då de utmärkande dragen för den nya handelshögskolan? Hur ska den nya handelshögskolan kunna hävda sig? undrade moderator Ulf Wickbom med sitt karaktäristiska skarpsinne.
Viktig koppling till arbetslivet
-Våra karaktärsdrag är kopplingen mellan utbildning och forskning, internationalisering, samverkan med arbetslivet och professional skills, berättade Olle Sonesson. Och här gäller det att vara uthållig i vårt arbete och vårt budskap. Ett mål är att studenter lättare ska få jobb när de läst hos oss. Det ska göra skillnad att man läst vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
Lotsade av Ulf Wickbom kom sedan olika gäster upp på scenen för att belysa aspekter som anställningsbarhet, konsten att göra intryck, innovationskraft, hållbar ekonomi, framtidens tjänstesamhälle samt inte minst hur man som arbetsgivare stärker sin position för att locka framtida arbetskraft.
Ärlighet varar längst
Anna Dyhre från Universum, ett företag som bland annat tittar på ungas värderingar och attityder till jobb och utbildning,
- Unga idag söker balans mellan arbetsliv och privatliv. De vill själva kunna styra över sin tid. De vill dessutom inte bara vara anställningsbara utan kan också mycket väl tänka sig att starta egna företag. Men viktigaste frågan att besvara är "what's in it for me"? Och svaret måste vara trovärdigt och sant. Den här generationen är uppväxt med information och reklam och litar mer på vad kompisen, föräldrarna och pojk-eller flickvännen säger, tipsade Anna Dyhre den nya handelshögskolan.
Musiken under programmet stod Johanna Lidén och Olle Roberg för, tillsammans med Husband under ledning av Stig Lindell. Den nya handelshögskolan firades med blommor, gåvor och lyckönskningar av olika samarbetspartners från bland andra Nordea, Deloitte, Karlstads kommun, Region Värmland och The Packaging Arena.
Senare på kvällen fortsatte festligheterna på Stadshotellet, med middag för inbjudna gäster.
Se filmklipp från invigningen av Handelshögskolan vid Karlstads universitet









