Handelshögskolan i Oxford: Forskning över gränserna
2025-09-08Tre forskarstuderande från Handelshögskolan befinner sig just nu i Oxford. Under fyra intensiva veckor deltar Peter Lillieh, Helena Fryklund och Erika Sandström från ämnet juridik. Genom seminarier, nätverkande och tillgång till världsledande resurser hoppas de stärka både sin egen forskning och Handelshögskolans position på den globala forskningskartan.
De tre deltar i IECL Masterclass for Graduate Students vid University of Oxford – en kurs som samlar doktorander från hela världen för att fördjupa sig i forskningsprocessens olika faser. Kursen, som arrangeras av Institute of European and Comparative Law, erbjuder både gemensamma seminarier och individuell fördjupning utifrån deltagarnas egna forskningsprojekt.
– Vi får möjlighet att presentera vår forskning, diskutera med professorer och ta del av en enorm mängd litteratur och databaser som är svåra att komma åt hemma, berättar Peter Lillieh.
Helena Fryklund lyfter fram den intellektuella stimulansen och miljön som särskilt värdefull:
– Det är en fantastisk upplevelse att få vara i en så historisk och akademiskt rik miljö. Det ger nya perspektiv – inte bara för mitt nuvarande projekt, utan även för framtida forskning.
För Handelshögskolan innebär vistelsen i Oxford mer än bara individuell kompetensutveckling. Peter, Helena och Erika ser möjligheter till nya internationella samarbeten, utbyten och att stärka Karlstads universitets närvaro i det globala forskarsamhället.
– Det här kan leda till nya kontakter såväl i Europa som i övriga världen, säger Erika.
Att de är på plats är resultatet av kollegiala rekommendationer och en gemensam vilja att utvecklas som forskare. Helena berättar att kollegan Germaine Hillerström, som deltog i kursen året innan, inspirerade dem att söka.
– Att vi blev antagna alla tre är jättekul! Det visar att vi är med i framkant, säger Erika.
Med nya idéer, fördjupad kunskap och internationella perspektiv i bagaget ser de fram emot att återvända till Karlstad – och att omsätta erfarenheterna från Oxford i sin forskning och undervisning.

