Hallå där, Nick Dimitrievski...
2014-03-11programledare för rättsvetenskapliga programmet, under gymnasiedagarna i förra veckan hade ni rekordmånga elever som ville veta mer om Handelshögskolans juridiska utbildning.
-Ja, det känns jättekul. Under informationspassen på båda dagarna kom över 80 elever för att lyssna. Jag berättade om innehållet i vår juridikutbildning och de frågade bland annat om vilken uppsättning juridiska färdigheter de kommer att ta med sig ut på arbetsmarknaden efter examen.
Är juridikämnet och rättsvetenskap på uppåtgående nu?
-Ja, mycket talar för det. Arbetsmarknadsutredningar från både Jusek och ST visar på en god utveckling av efterfrågan på juridikutbildade studenter. Min bedömning är att söktrycket till vår utbildning sannolikt kommer att öka, eftersom antalet högskoleplatser i landet med denna inriktning minskat sedan hösten 2013.
Rättsvetenskapliga programmet har funnits i tre år. Vilka erfarenheter har ni så här långt?
-Kopplingen mellan undervisning och forskning är mycket viktig för oss. Redan i samband med lanseringen av programmet var detta en ambition, som backades upp med olika pedagogiska huvudhjälpmedel i undervisningen. Som några exempel kan jag nämna kontinuerligt studentkollaborativt skrivande och införandet av lärarfeedback efter varje inlämnad skriftlig uppgift. Erfarenheterna av detta upplägg är mycket goda, det visar inte minst Haglund och Hongs rapporter ”Karlstadsstudenter om studier och studentliv” 2010, 2011 och 2012.
Ni har börjat fila på en ansökan för juristexamen. Hur ser läget ut?
-Jo, jag tycker att det är mycket positivt och att processen rör sig i rätt riktning. Det är viktigt att komma ihåg att ansökningsförfarandet har många dimensioner. Att välja ut och attrahera lärare med relevant forskningskompetens är, enligt min bedömning, en av de svårare utmaningarna vi har framför oss.
Informationsdagarna den 5 och 6 mars lockade sammantaget omkring 2700 besökare. Dagarna kompletterades med Öppet hus på lördagen den 8 mars. Populära utbildningspass förutom rättsvetenskap, var bland andra nystartande kulturvetenskap samt lärarutbildningen, särskilt förskolelärare, genusvetenskap och sjuksköterskeutbildningen. Av seminarierna drog studie- och karriärvägledarna överfulla hus med det för året nya seminariet: "Att läsa på universitet – hur funkar det?" Seminariet "Trender på arbetsmarknaden", som arbetsförmedlingen håller, var också uppskattat.