Förmågor för framtida arbetslivet
2018-04-19Vilka förväntningar har arbetsgivare på nyutexaminerade studenter? Vilka förmågor är viktiga att ha med sig från studierna ut i arbetslivet? Handelshögskolan samlade några arbetsgivare och studenter för att tillsammans identifiera och diskutera förväntningar.
Workshopen med arbetsgivare och sektionsrådet med representanter från utbildningsföreningarna, var en del i arbetet med att formulera de förmågor och kunskaper som Handelshögskolan ser kan bli ett tydligt kännetecken för studenter som examineras. Detta är också en del i det kvalitetsarbete som pågår inom hela Handelshögskolan.
Sedan länge finns konceptet Professional Skills, som traditionellt varit en kurs uppbyggd av moduler, där studenterna övat på förmågor parallellt med sin programutbildning eller inom ramen för vissa program. Nu är tanken att generella förmågor som till exempel att kunna tillämpa kunskap, tänka kritiskt, kommunicera, agera ansvarsfullt, kunna jobba i team och utöva ledarskap ska integreras i samtliga utbildningar och arbetas om i takt med ett systematiskt utvecklingsarbete.
- Syftet är att stärka studenterna på arbetsmarknaden och leva som vi lär enligt mottot ”Kunskap är inget värd utan förmågan att kunna använda den.” Det vi nu gör är att se om det är just de förmågor som vi samlar under Professional Skills som är relevanta - ska vi ha fler, färre eller andra förmågor som vi tränar våra studenter i? säger Marie-Therese Christiansson, proprefekt vid Handelshögskolan och ansvarig för kvalitetsarbetet.
Studenterna som deltog på workshopen menade att olika förmågor kan tränas och användas i olika kursmoment, snarare än för hela kurser.
- Det är bättre att inför ett grupparbete gå igenom gruppdynamik och hur man jobbar med konflikthantering till exempel och efteråt analysera arbetet. Förmågorna kan få genomsyra hela utbildningen, annars finns en risk med att man bara göra det en gång eller vid ett fåtal tillfällen – och då hinner man glömma, menade Lovisa Österberg, ordförande i Mexika.
Teori och praktik - båda behövs
Fler övningar var något som studenterna ville se och menade att praktik är ett viktigt inslag.
Andreas Prochazka, tidigare lärare i rättsvetenskap, är numera anställd på Konsumentverket. För deras del är förståelsen för den juridiska kontexten och metoderna viktig.
- Själva sakkunskapen är självklar, att man har teorierna med sig. När vi som arbetsgivare rekryterar är det en investering på flera år. De vi anställer behöver därför förstå den juridiska kontexten. Det är naturligt att studenterna vill söka den praktiska erfarenheten, men det är också något man lär sig när man börjar jobba. De praktiska kunskaperna formas i den tillämpning och miljö man kommer till.
I diskussionen framkom också att det kan vara olika egenskaper som betonas för olika program. För att vara ett särdrag för Handelshögskolan kan det vara bra att dessa förmågor, "skills", också lyfts ut ur den dagliga verksamheten. Kanske en kombination av att säkerställa studenternas lärande och förmågor under ett utbildningsprogram och moduler/kurs som studenten kan läsa extra? Möljligheterna är flera.
Andra infallsvinklar som lyftes från arbetsgivarna var kunskap och träning i ledarskap. Och att ledarskap inte enbart handlar om chefskap, utan att även kunna leda sig själv i sin utveckling. Digital förmåga var något självklart för arbetsgivarna, som även tog upp vikten av att vara kundorienterad i sitt agerande och mer personliga egenskaper som man kan utveckla och öva upp, till exempel en hälsosam dos ödmjukhet.
På workshopen deltog förutom Konsumentverket, även Arbetsförmedlingen, Karlstads universitet, Projektengagemang PE, SBAB och Grant Thornton samt utbildningsföreningarna Karlekon, Mexika, Linda och Pelikan.
Arbetet med att definiera, utveckla och implementera de förmågor som ska känneteckna Handelshögskolans studenter pågår under våren tillsammans med bland andra programledare, utbildningsföreningarna i sektionsrådet samt arbetsgivare som på olika sätt samverkar med Handelshögskolan.