Fokus på AI under Handelshögskolans trettonde AoL-dag – Längre promptar är bättre promptar.
2025-02-03Inom ramen för det löpande arbetet i Handelshögskolans ackreditering samlades kollegor för att dela och lära av erfarenheter från effektiv undervisning, studenters lärande och meningsfull examination. Marie-Therese Christiansson, prefekt på Handelshögskolan, hälsade välkommen med några exempel på ramverk som används för att säkra studenternas lärande (Assurance of Learning) i olika program där studenterna ska förstå, använda eller utveckla AI.
I det löpande arbetet med Handelshögskolans AACSB-ackreditering fick personalen vid Handelshögskolan en genomgång av hur AI på olika sätt påverkar undervisningen. Marie-Therese Christiansson, tipsade om att det finns många AI-relaterade tips och övningar på AACSB:s webbplats.
AI i undervisning
Niklas Jakobsson, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan, inledde dagen med att dyka upp som en avatar. Efter en kort introduktion tog den verklige Niklas över och berättade om hur man kan skapa sin egna avatar och använda den i undervisning.
– Jag tycker att det finns en poäng med sådana här kortare presentationer i vår undervisning och det är ganska enkelt att komma igång. Man skapar en avatar i exempelvis programmet HeyGen och låter sedan ChatGPT skriva det manus man vill att avataren ska använda. Det är lite trix men blir hyggligt bra. Föreläsningar kan sedan översättas till olika språk om det är nödvändigt.
AI för reflektion
På Handelshögskolan har studenterna olika kunskap om AI. John Johansson, adjunkt i företagsekonomi, genomför seminarier för att studenterna ska hamna på en hyggligt jämn nivå.
– I seminarieform lär sig studenterna grunderna i AI och får sedan reflektera över användningen. Exempelvis används AI för att ge studenterna feedback på sina insatser. I en annan form arbetar vi med case där studenterna läser rapporter och sedan får välja om AI ska vara en del av feedbacken. De här insatserna hjälper studenterna och får dem förhoppningsvis att i mindre omfattning använda AI som fusk.
Juridik och informatik integreras
Cyril Holm är docent i allmän rättslära vid Handelshögskolan och har tillsammans med John Sören Pettersson, professor i informatik, använt AI i examinationer.
– Juridik och informatik hänger ihop. Det som kallas legal prompt engineering är fruktansvärt effektivt. Om AI var en förskoleelev för fem år sedan så har nu AI en doktorshatt inom kort. Det insikten är något vi behöver ha med oss i vår undervisning och våra examinationer. I den kurs där studenter från juridik och informatik har integrerats fick de använda så mycket AI de ville bara de redovisade hur de hade samskapat texterna med AI. Det var helt fascinerande att följa studenterna och resultatet av den här formen av examination ska bli en bok i tre volymer som kommer att kunna fungera som kurslitteratur på nästa upplaga av kursen, och som ett reklamblad för Handelshögskolan och Karlstads universitet.
Vilka slutsatser kan vi ta med oss av det här?
– Vi befinner oss mitt i det här och det är en fundamental utmaning för oss som examinatorer, säger Cyril Holm. Slutsatserna är inte så märkvärdiga. Traditionell salstenta funkar alldeles utmärkt. Muntlig examination är AI säkrad och det kan vara en bra idé för studenterna att så att säga träna på att ”vara människa”. Datorer i klassrum under examinerande moment är min känsla att vi kan fasa ut då det går att fuska i realtid. Uppsatser, hemtentor och PM är inte säkra examinationsformer under överskådlig tid - studenterna kan fuska och det går inte att komma runt det. Med tiden kanske vi dock kan acceptera AI användning i dessa examinationsformer om vi vet att studenterna har någorlunda samma färdigheter i användningen av AI. Då kanske vi dessutom kan korta tiden studenterna har tillgänglig för examinationen, samt höja kravnivån på innehållet.
Undervisning och examination tillsammans med yrkesverksamma
Amie Gustafsson, doktorand i företagsekonomi, reflekterade över kursen marketing strategies där många företag är inblandade.
– Vi har nyss genomfört ett arbete tillsammans med företaget Funky Taco som ville lägga ner sin verksamhet på ett ställe och istället öppna upp ett annat med en ny inriktning. Funky Taco kom till klassen och presenterade sina utmaningar som studenterna sedan fick jobba med inom olika områden under terminens gång. Kursens upplägg blev hands-on både för företaget och studenterna och ägaren deltog under kursens gång och under slut-presentationerna när studenterna presenterade sina resultat.
– Jag har träffat många företag som vill vara med och som ser värdet med det här upplägget, säger Sara Davoudi, lektor i företagsekonomi.
– För att inte göra studenterna lata har vi infört fler seminarier, grupparbeten och mer interaktivitet, säger Andrey Abadzhiev, postdoktor i företagsekonomi. Det mest uppskattade momentet är gästföreläsningar - de tar dock tid att styra upp så det är viktigt att ta med det i planeringen.
Under AoL-dagen medverkade även John David Baird från Reykjavik University med online- föreläsningen GenAI in examination: towards assessments within a programme approach.
Röster från medarbetare på Handelshögskolan
Johan Öfverberg, adjunkt i informatik
– Jag tycker det har varit intressant att ta del hur vi tillämpar och använder AI i vår undervisning.
Kristina Palm, professor i arbetsvetenskap
– Det stora värdet för mig var att byta erfarenheter och diskutera AI med kollegor från andra ämnen, personer som jag i vanliga fall inte samtalar med.
Anders Walfridsson, adjunkt i statistik
– Det har varit en bra dag. Jag använder inte själv AI i min undervisning, men nu vet jag mer om hur det används på Handelshögskolan. Jag kommer att gå den AI-kurs vi har blivit tilldelade.





