Examination med inspiration från forskning
2017-11-09Som en poster på en forskningskonferens. Det är en del av examinationsuppgiften för studenterna på kursen Advanced service management på Handelshögskolan - och ett sätt att använda forskningens metoder i undervisningen.
Det var andra året som studenterna fick jobba med innehåll och utformning av posters, som sedan ställdes ut i Handelshögskolan, hus 11. Här minglade lärare, doktorander och studentkompisar, som alla kunde ta del av presentationerna tillsammans med kursens studenter.
-Till en början var det lite svårt, men väldigt roligt. Det är också kul att på det här sättet ta del av andras arbete, det lär man sig mycket av, säger Mikaela Stalén.
Tillsammans med studiekollegan Erik Mellring och Moa Backteman har hon utformat en studie för att jämföra kunders förväntningar vad gäller semesterboende via airbnb med traditionella hotell. Finns det några skillnader i förväntningarna och har man till exempel en högre tolerans för eventuella problem när man hyr från en privatperson? I examinationsuppgiften har de konstruerat forskningsfrågan, kopplat till teori samt utformat hur en undersökning skulle kunna gå till – en introduktion till ett tänkbart projekt.
-Det här är ett lite annat format än en traditionell examinationsuppgift, som utmanar studenterna på flera sätt. Examinationsuppgiften innebär också att de verkligen får prova på hur det kan vara att presentera sitt arbete på en forskningskonferens, både format och innehåll. Det här är en blandad grupp med internationella och svenska studenter samt studenter från olika inriktningar och det känns riktigt roligt, säger Carolina Camén, kursansvarig lärare och ansvarig för examinationen.
Kursen Advanced service management handlar om utvecklingen inom tjänsteforskningen (service management research). I kursen diskuteras och analyseras centrala begrepp inom tjänsteforskningen, till exempel tjänst, kundmöten, värdeskapande, varu- och tjänstelogiken samt tjänsteinnovationer, och hur begreppen används inom forskning och olika verksamheter. Den omfattar 15 hp, är en kurs på avancerad nivå och ingår i civilekonomprogrammet, samt magister- och masterprogrammet i service management och ges på engelska. Den kan även läsas som av studenter som läser magister- och masterprogrammen i marknadsföring och redovisning och av studenter som läser Industriell ekonomi.